Oproep voor regeerakkoord met btw-verlaging AGF en accijns frisdrank en vlees

Op 28 mei, Internationale Hamburgerdag, stuurden honderden organisaties een brief naar informateur Mariette Hamer met de oproep een heffing op vlees en frisdank, een btw- verlaging op groenten en fruit en een subsidie voor gezonde lunches op te nemen in het regeerakkoord. De brief wordt ondertekend door 18 (koepel)organisaties waaronder Federatie voor Gezondheid, MVO Nederland, Glastuinbouw Nederland, Topsector Life Sciences and Health, Topsector Tuinbouw en Uitgangsmaterialen, initiatiefnemer TAPP Coalitie, een groep bedrijven, boeren en een aantal ngo’s, zoals de Natuur en Milieufederaties.

1 juni 2021

Gezonde voeding moet goedkoper worden en ongezonde, onduurzame voeding juist duurder door prijsprikkels en wetgeving voor o.a. reclame. De brief sluit aan op eerdere brieven aan de informateur die het belang onderstrepen van nadruk op preventief beleid voor gezonde voeding (SGF Gezonde Generatie, Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie, Zorgsector, Agenda voor de Zorg), en andere oproepen voor fiscale maatregelen voor voedsel met een negatieve gezondheids-impact zoals vlees (eiwitbrief van Transitie Coalitie Voedsel).

Gedragsverandering
De ondertekenaars stellen dat voor een substantiële gedragsverandering bij frisdranken en vlees een prijsverhoging van zeker 20% nodig is en dat daarom een btw verhoging van 9 naar 21% een onvoldoende prikkel is en een verbruiksbelasting een beter alternatief is. Uit enquêtes blijkt dat 63% van Nederland voorstander is van een zo’n hogere, eerlijke vleesprijs als tegelijk groenten, fruit en vleesvervangers goedkoper worden.

Lees de brief aan informateur Hamer

Voor meer informatie neem je contact op met:

Profiel Louise Bokhoven

Louise Bokhoven