Samen leren over Agroforestry proefpercelen: op excursie in Noord-Holland

Op donderdag 17 oktober vond in Hensbroek een leerzame excursie plaats over agroforestry bij het proefperceel van Anna Kuiper. Tijdens deze dag hebben deelnemers aan het project ‘Aan de slag met Agroforestry’ en geïnteresseerden uit de leergroep kennis en ervaringen uitgewisseld over het toepassen en beheren van agroforestry proefpercelen.

23 oktober 2024

De dag in het dorpshuis van Hensbroek begon met een introductie door Sijas Akkerman van de Natuur en Milieufederatie Noord-Holland (MNH) en Anna Kuiper van De Korte Weg, deelnemer aan het project, waarna de genodigden werden verdeeld over twee parallelle sessies.

In zaal 1 besprak Evert Prins van het Louis Bolk Instituut de basisprincipes van agroforestry, het beheer en de mogelijke afzetmarkten voor producten die binnen deze vorm van landbouw worden geproduceerd.

Tegelijkertijd verzamelden Isabel Kruisheer en Alies van der Berg van de Natuur en Milieufederatie Utrecht (NMU) in zaal 2 de ervaringen van de projectdeelnemers die kennis deelden over de praktische invulling van agroforestry op hun bedrijven gekoppeld aan de vorm van agroforestry waarvoor zij kozen.

Agroforestry Blueprint
In de tweede plenaire sessie vertelde Sjef van Dongen van Fruitzforlife meer over het beheer van agroforestry en de zogeheten Agroforestry Blueprint. Binnen deze Blueprint zijn verschillende experimenten opgezet om te kijken wat de prestaties zijn van verschillende besdragende struiken met verschillende soorten ondergoei (gras, klaver, zwarte grond). Ook wordt gekeken wat hierbij de invloed is van compost en wel of geen (druppel)irrigatie. In de 48 meetplots zijn de eerste resultaten al te zien.

Rondleiding
Na een goed verzorgde lunch vertrok de groep naar het proefperceel van Anna Kuiper voor een rondleiding. Hier vertelde Anna over het ontwerp en de opzet van haar agrarisch voedselbos en de uitdagingen die zij tegenkomt. Zo heeft zij in een jaar tijd veel geleerd over de specifieke bomen en struiken die goed groeien op kleigrond. De ondergroei van witte klaver op haar perceel zorgt ervoor dat de bomen het eerste jaar beter overleven en geen last hebben van concurrentie door gras.

Uiteraard zijn gedurende dag allerlei praktische vragen besproken en zijn onderling ervaringen uitgewisseld. Een excursie als deze benadrukt de kracht van samen leren en experimenteren met duurzame landbouwmodellen zoals agroforestry. Op donderdagavond 16 januari 2025 staat een webinar gepland waarin we meer resultaten rondom de 15 proefpercelen zullen delen.

Het project ‘Aan de slag met Agroforestry Proefpercelen

Binnen dit project worden 15 proefpercelen gerealiseerd in de provincies Utrecht, Noord-Holland en Zuid-Holland waarvan de op de deelnemende bedrijven toegespitste ontwerpen gebaseerd zijn op drie basis-designs: boomweide, rijenteelt en agrarisch voedselbos. De agrariërs leren gedurende het project via de Natuur en Milieufederaties meer over deze mogelijkheden en maken in een keukentafelgesprek uiteindelijk keuzes over de inrichting van hun proefperceel.

In deze filmpjes van twee deelnemers uit Zuid-Holland zie je de verhalen van de boeren over het keukentafelgesprek (bedrijfsbezoek): Familie Slob, Familie Van Rijn.

Meer lezen of interesse om deel te nemen?

Kijk dan op https://www.landbouwmetnatuur.nl/agroforestry/

Het project wordt mogelijk gemaakt dankzij de SABE-Regeling en onze partners, die bijdragen aan de inrichting, aanleg en aanplant van de proefpercelen. Door deze samenwerking kunnen we praktische en laagdrempelige ondersteuning bieden aan boeren in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht die willen experimenteren met agroforestry.

Vragen over dit onderwerp? Neem contact op met:

Profiel Mellanie Vellekoop

Mellanie Vellekoop