Alternatief voor Rotterdam The Hague Airport (RTHA)

Alternatief voor Rotterdam The Hague Airport (RTHA)

De NMZH is in 2021 en 2022 nauw betrokken geweest bij het participatietraject voor het nieuwe luchthavenbesluit van Rotterdam The Hague Airport (RTHA). Hierover zijn op onze website diverse berichten over geplaatst (NMZH dient mede namens meerdere andere natuurorganisaties een zienswijze in tegen de Notitie Reikwijdte en Detailniveau t.b.v. het nieuwe luchthavenbesluit RTHA. – Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland). 

3 september 2024

Dit participatie traject was een uitdagend traject met zeer uiteenlopende belangen. ‘Moeten we nu de luchthaven behouden’? Was een vraag die vaak boven tafel kwam. Maar daarvoor zaten we niet aan tafel. Het uitgangpunt was dat de luchthaven hier blijft bestaan.  

Toch bleef die vraag in de lucht hangen bij de Bewonersvereniging BTV Rotterdam Airport. Zij hebben dan ook samen met Urgenda en stedenbouwkundig adviesbureau Ziegler Branderhorst een alternatieve invulling voor het gebied op papier gezet. Met deze alternatieve invulling is de inrichting van het gebied over een totaal andere boeg gegooid: Van RTHA naar Stadskwartier Noorderbos.  

Ruim een jaar is er een het plan gewerkt door de initiatiefnemers samen met de economen Manshanden en Bus. Deze economen hebben een uitgebreide Maatschappelijke Kosten Baten Analyse gemaakt van het plan. Hierover is alles te lezen op de website: Stadskwartier Noorderbos: een nieuwe bestemming voor het vliegveld – Ruim baan voor Rotterdam 

Samengevat zijn de volgende punten in het plan meegenomen: 

  • Woningen
    12.500 nieuwe woningen voor 25.000 bewoners, plus 900 extra woningen in Park 16 Hoven door minder geluidsoverlast. Na sluiting van de luchthaven eerst Park 16Hoven afbouwen en daarna 400 nieuwe duurzame en betaalbare woningen per jaar erbij. Totaal: 13.400 extra woningen. 
  • 10.000 nieuwe werkplekken
    Vele op de nieuwe kennis- en leercampus bij de oude terminal. Ruimte voor een MBO en een afdeling van de Erasmus Universiteit en/of de TU Delft. Een atletiekbaan ondersteunt een gezonde werk- en leefbalans. 
  • Waterberging van 270.000 kuub
    De nieuwe Noorderplas vormt een grote waterbuffer met fluctuerend waterpeil en wordt ook een zwemplas voor recreatie, inclusief een strand met zicht op de oude terminal. Het oorspronkelijke slotenpatroon komt terug in de wijk. 
  • Natuur: het Noorderbos
    Sluit de keten die het vliegveld nu onderbreekt. Zo ontstaat 1 grote groene rand. De extra bomen zorgen onder andere dat de landelijke bossen-opgave sneller gehaald wordt. Naast recreatie en ontspanning biedt het Noorderbos ook ruimte aan stadslandbouw, zoals voedselbossen. 
  • Mobiliteit
    Autoluw, maar zeer goed bereikbaar gebied waarin wandelen, fiets en OV de voorkeur krijgen. Nieuwe fietsroutes naar Den Haag, metrobussen en allerlei vormen van deelmobiliteit. 

Zou dit nu een gedeeltelijke oplossing zijn voor de ruimtelijke uitdaging waar de provincie Zuid-Holland voor staat? De BTV zal de plannen bij de provincie presenteren. Wij zijn erg benieuwd naar het vervolg hiervan en houden de voortgang hiervan nauwlettend in de gaten.  

Meer weten over dit onderwerp? Neem contact op met:

Profiel Nienke Schuil

Nienke Schuil

Regisseur ruimtelijke ontwikkeling, landschap en natuur