Blog: van idee en droom naar daad en maatschappelijke impact

28 juni 2018

Blog: van idee en droom naar daad en maatschappelijke impact

In 2011 hebben Stichting DOEN, het Klimaatbureau en de Natuur- en Milieufederaties samen vanuit het toenmalige project We Generate het initiatief genomen voor het oprichten van een nieuw soort energiebedrijf en het organiseren van een goede ondersteuning van lokale en regionale energiecoöperaties. Qurrent (met Stichting DOEN als 100% aandeelhouder) en Hier Opgewekt zijn hieruit ontstaan. Doel was om de oprichting van lokale energiebedrijven die duurzame energie opwekken te stimuleren en de positie van fossiele energieproducenten te doorbreken door een volwaardig alternatief te creëren met 100% duurzame energie.

Nu 7 jaar later is Qurrent uitgegroeid tot een landelijke energiecoöperatie die voor het vierde jaar op rij door Greenpeace, de Consumentenbond, HIVOS, Natuur & Milieu, WISE en WNF verkozen is tot groenste stroomleverancier van Nederland! Als 100% dochter van Stichting DOEN levert Qurrent groene energie altijd tegen inkoopprijs. Steeds meer mensen maken hierdoor de overstap van fossiel opgewekte energie naar 100% duurzame energie.

Hier Opgewekt heeft zich in 7 jaar ontwikkeld tot het landelijke platform voor de ondersteuning van energie-initiatieven en als kennispartner. Regelmatig wordt in een energiemonitor de stand van zaken gepresenteerd. Alle energiecoöperaties samen leveren nu aan 85.000 huishoudens stroom. In Zuid-Holland zijn 46 energiecoöperaties actief. De komende twee jaar worden landelijk 100 nieuwe collectieve zonprojecten (64 MWp) gerealiseerd en 16 windprojecten (104 MW). Zo leveren veel burgers een steeds grotere bijdrage aan de transitie naar duurzame energie.

De Natuur en Milieufederaties hebben een rol gespeeld in de eerste jaren van deze mooie initiatieven. Daarna zijn wij weer nieuwe ideeën en dromen gaan uitwerken en realiseren. Zo zien wij onze maatschappelijke rol.

Het toont aan dat alles begint met een goed idee en verbeelding. De klimaat en energietransitie raakt ons allemaal en vraagt ook een inzet van iedereen. Slimme aanpakken en handig ontsloten kennis en informatie om bijvoorbeeld over te stappen naar 100% duurzame energie of samen met buren een energie-initiatief op te kunnen zetten helpt daarbij.

Heb je zelf ideeën om een energie-initiatief te starten? Of wil je je aansluiten bij een energiecoöperatie bij jou in de buurt, kijk dan op www.hieropgewekt.nl. Heb je nog fossiel opgewekte stroom en overweeg je om over te stappen naar 100% duurzame energie, kijk dan eens op www.qurrent.nl of een andere 100% duurzame energieleverancier. Zo maken wij samen maatschappelijke impact.