Campagne ‘Maak Grijs Groener’ brengt begrip biodiversiteit tot leven

Campagne ‘Maak Grijs Groener’ brengt begrip biodiversiteit tot leven

Uit onderzoek blijkt dat veel mensen biodiversiteit belangrijk vinden, maar toch weten bijna twee op de drie Nederlanders niet wat het betekent. Laat staan hoe we biodiversiteit kunnen beschermen en herstellen. De publiekscampagne ‘Maak Grijs Groener’ brengt het belangrijke maar onbekende begrip biodiversiteit tot leven en helpt Nederlanders een bijdrage te leveren.

21 oktober 2020

Biodiversiteit is van levensbelang. Maar wat is het precies? Bekijk het filmpje en je weet in 30 seconden wat biodiversiteit is. Hoe mooi en hoe belangrijk voor een gezonde leefomgeving! Natuurorganisaties, boeren, wetenschappers, banken en bedrijven hebben in 2018 de handen ineen geslagen met als resultaat het Deltaplan Biodiversiteitsherstel.

Zuid-Holland werkt er hard aan!
“Ook in Zuid-Holland zoeken we de samenwerking”, zegt Nienke Schuil, regisseur ruimtelijke ontwikkeling, landschap en natuur bij de NMZH. “Samen met de provincie inventariseren we de initiatieven en ideeën, en op welke manier we deze kunnen sturen en vormgeven. Steeds meer organisaties, waaronder diverse waterschappen, sluiten zich aan bij het Deltaplan Biodiversiteit.” De Natuur en Milieufederaties zijn vanaf het begin betrokken bij het Deltaplan. Inmiddels zijn diverse lokale projecten geholpen en willen de federaties biodiversiteit landelijk op de kaart zetten.

Hard nodig
Prof. Dr. Louise Vet, hoogleraar ecologie Wageningen Universiteit, voorzitter van het Deltaplan Biodiversiteitsherstel en voormalig directeur van het Nederlands Instituut voor Ecologie (NIOO-KNAW): “Met de campagne ‘Maak Grijs Groener’ willen wij vertellen wat biodiversiteit is, laten zien wat je kunt doen om het te beschermen en roepen we alle inwoners van Nederland op om de biodiversiteit een handje te helpen. Dat de campagne hard nodig is, bewijst dit onderzoek eens te meer. Als we uitleggen wat biodiversiteit is dan vindt bijna iedereen het ontzettend belangrijk. Maar het is voor velen een onbegrepen begrip. Het onderzoek vertelt ons ook dat mensen die weten wat biodiversiteit is, meer betrokken zijn. Er is dus veel winst te behalen.”

Motivaction hield in opdracht van Stichting Deltaplan Biodiversiteitsherstel een onderzoek onder ruim 1.200 Nederlanders. Lees de onderzoeksresultaten.

 

 

Voor meer informatie neem je contact op met:

Profiel Nienke Schuil

Nienke Schuil

Regisseur ruimtelijke ontwikkeling, landschap en natuur