Wetenschap toont aan: overdadig licht schaadt mens en dier

De Nacht van de Nacht is inmiddels een fenomeen. Jaarlijks vragen de natuur- en milieufederaties aandacht voor de overdadige verlichting in ons land. Vanwege de energieverspilling, maar zeker zo belangrijk is de schade die lichtvervuiling aanricht aan de gezondheid van mens en dier. De Volkskrant wijdt een mooi artikel aan nieuw wetenschappelijk onderzoek op dit gebied. Eén ding wisten we al: Nederland behoort tot de meest verlichte landen in de wereld, met Zuid-Holland als ‘hoofddader’. Even dimmen, dus!

23 november 2020

‘Nederland is één van de meest verlichte landen ter wereld. Al dat licht verstoort het natuurlijk gedrag van een hele reeks soorten, inclusief de mens’, zo schrijft de Volkskrant. Het medium sprak met Kevin Gaston, ecoloog en leider van een nieuwe wetenschappelijke studie.

Ontwrichtend effect
Steeds duidelijker blijkt dat lichtvervuiling een negatieve invloed heeft op het welzijn van dier en mens. Die gaat veel verder dan ergernis over gillende lichtreclame. De mens is er biologisch immers op ingesteld dat het ongeveer de helft van de tijd donker is. Een sleutelrol in het ontwrichtende effect van licht is weggelegd voor de stof melatonine. ‘Dit hormoon reguleert de dagelijkse activiteitscyclus en komt voor bij allerlei soorten organismen. Kunstlicht onderdrukt de aanmaak van de stof melatonine en schopt daarmee het natuurlijke tijdsbesef in de war’, legt Gaston uit.

Bang in het donker
Ook het leven van dieren raakt verstoord. Eén van de vele voorbeelden: van de 50 miljoen trekvogels die over de Noordzee vliegen, raken er 6 miljoen de weg kwijt door het licht van boorplatforms. Maar de meeste vervuiling vindt uiteraard op het land plaats. Zuid-Holland is – iedere nacht weer – een kluwen van kunstlicht. Van de vijf meest verlichte Nederlandse steden liggen er vier in onze provincie: Delft, Rotterdam, Den Haag en Zoetermeer. De reden van het vele kunstlicht: we zijn onverschillig en ook gewoon een beetje bang in het donker.

Het onderzoek bevestigt de visie van de natuur- en milieufederaties: te veel kunstlicht vervuilt en is ongezond voor mens en dier. Maar duisternis lijkt iets uit een ver verleden. En dan moet Kerst nog komen, met al die ‘vrolijke lampjes’. Onderzoeker Gaston: ‘Het is echt een probleem en we moeten lichtvervuiling ook als zodanig behandelen.’

Lees het artikel van Melle Meijer, waarin wordt gerefereerd aan de Nacht van de Nacht, het evenement waarin de natuur- en milieufederaties de negatieve gevolgen van licht aankaarten.

Voor meer informatie neem je contact op met: