Forse toename starts en landingen op luchthaven RTHA tijdens randen van de dag
Forse toename starts en landingen op luchthaven RTHA tijdens randen van de dag
Eerder bleek uit cijfers van milieudienst DCMR dat het aantal klachten over vliegtuighinder door Rotterdam The Hague Airport (RTHA) enorm toe is genomen. Nu blijkt dat er steeds vaker sprake is van starts en landingen tijdens de vroege en late avond. Dit heeft de Schiedamse bewonersvertegenwoordiger John Witjes aangetoond met een analyse van alle vluchten van en naar de Rotterdamse luchthaven in zijn rapport ‘Weerklank 2019’.
14 januari 2020
Cijfers starts en landingen
Uit de analyse van John Witjes blijkt dat in juli, augustus en september 2019 er respectievelijk 24%, 19% en 15% meer stijgende vluchten in de vroege ochtend tot 08.00 uur waren dan in 2018. In de zomermaanden is het het drukst op RTHA. In deze periode is het aantal starts in de randen van de dag (voor 8.00 uur ’s ochtends en na 22.00 uur ’s avonds) tweemaal hoger dan in de winter. Het aantal landingen is tot vier keer zo hoog. Juist tijdens deze randen van de dag ervaren, naast de nachtvluchten, de omwonenden het meeste overlast.
Sturing op vermindering pieken
De milieugrenzen waarbinnen de luchthaven toestemming heeft om te opereren, bevatten geen regels die pieken van starts en landingen van vluchten op bepaalde momenten van de dag tegen kunnen gaan. Toch is het niet zo dat er binnen de huidige regelgeving helemaal geen mogelijkheden zijn om deze oorzaak van hinder in te perken.
Een beperkende factor voor het aantal starts en landingen dat in een bepaalde tijdseenheid mogelijk is, is namelijk de terminalcapaciteit die halfjaarlijks op papier door de luchthaven zelf wordt vastgelegd. Sinds de zomer van 2018 is deze specifiek voor het piekuur tussen 07.00 en 08.00 uur verhoogd tot 1200 passagiers nadat een tijdelijke grotere vertrekhal in gebruik was genomen. RTHA geeft aan dat ook bij openen van de nieuwe terminal men uit zal gaan van die 1200, dus dat openen van de nieuwe vertrekhal niet zal leiden tot een nog verdere toename van vertrekkende toestellen op dit tijdstip.
Bespreking in CRO
De NMZH is blij dat John Witjes met deze degelijke analyse inzichtelijk maakt wat één van de oorzaken is van de toegenomen ervaren hinder. De analyse van John zal in de volgende vergadering van de CRO (het overleg tussen belanghebbenden bij de luchthaven) op de agenda staan. De NMZH vindt het belangrijk dat de aanbevelingen die John in zijn rapport doet daarbij ter harte worden genomen.
Voor meer informatie neem je contact op met:
Louise Bokhoven
Regisseur Duurzame landbouw en Voedseltransitie