NMZH niet gerust dat dit jaar minder wordt gevlogen boven Schiedam
Als gevolg van het produceren van te veel herrie boven Schiedam in het afgelopen jaar, maakte de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) vorige week bekend dat het verkeer van Rotterdam The Hague Airport (RTHA) dit jaar minder boven Schiedam zou mogen vliegen. De Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland (NMZH) constateert echter dat er wellicht een addertje onder het gras zit in deze opgelegde maatregel. De inspectie draagt de luchthaven weliswaar op om in de periode tot 1 oktober dit jaar minder herrie boven Schiedam te veroorzaken, maar biedt de luchthaven de ruimte om de ingehouden geluidsruimte in de maand oktober alsnog vol te vliegen. Of er dit jaar werkelijk minder boven Schiedam gevlogen wordt, is dus nog maar de vraag. In een brief heeft de NMZH daarom om opheldering gevraagd.
Geluidsruimte
De begrenzing van het aantal vluchten dat vanaf RTHA mag plaatsvinden, is de geluidsruimte. Dit kan gezien worden als een emmer waar elke vlucht die plaatsvindt een druppel geluid in doet. Binnen het handhavingsjaar, dat loopt van 1 november tot en met 31 oktober, mag deze emmer niet overstromen. In het vorige jaar is echter boven Schiedam wel meer geluid geproduceerd dan werd toegestaan. De luchthaven gaf aan dat dit kwam door de lange periode van oostenwind waardoor het gebruik van de baan voor starten en landen een andere verdeling kende dan in een gemiddeld jaar. De inspectie oordeelde echter dat een zelfde situatie zich ook in toekomstige jaren voor zou kunnen doen en legde de luchthaven daarom een maatregel op.
Minder vliegen boven Schiedam
De opgelegde maatregel bestaat uit het inperken van de geluidsruimte voor een deel van het huidige handhavingsjaar: van 1 november 2018 tot 1 oktober 2019 mag de luchthaven maximaal 88% van de geluidsruimte bij Schiedam gebruiken. Dit klinkt als een passende maatregel, ware het niet dat deze getroffen maatregel ook inhoudt dat de luchthaven van 1 oktober tot 1 november wel weer de resterende geluidsruimte tot 100% van de geluidsnorm mag gebruiken. De NMZH begrijpt dit niet, want in theorie zou er dus door in oktober veel boven Schiedam te vliegen dit jaar geen vlucht minder over Schiedam plaats kunnen vinden.