NMZH bezoekt Damen Shipyards

30 november 2015

NMZH bezoekt Damen Shipyards

Het duurzamer, zuiniger en schoner maken van de scheepvaart is belangrijk voor het verbeteren van de lokale luchtkwaliteit en het beperken van klimaatverandering. Damen Shipyards is zowel nationaal als internationaal een belangrijk bedrijf voor de innovatieve ontwikkeling en bouw van diverse soorten schepen. Op vrijdag 27 november bracht een delegatie van de Zuid-Hollandse en Gelderse Natuur en Milieufederatie en Natuur en Milieu een bezoek aan het hoofdkantoor en de werf van Damen Shipyards  in Gorinchem.

Van familiebedrijf naar wereldbedrijf

Damen is in 1927 opgericht als familiebedrijf en is inmiddels uitgegroeid tot een wereldwijd bedrijf met 9.000 werknemers, waarvan 3.000 in Nederland waarvan  1.700 in Gorinchem. Het bedrijf richt zich zowel op de bouw als reparatie van schepen in een breed scala aan sectoren: o.a. havens en terminals, binnenvaart, defensie en veiligheid, baggeren, visserij, offshore wind, OV-vaartuigen, cruiseschepen, particuliere jachten. Begin dit jaar lanceerde Damen de eerste versie van een zeer innovatief binnenvaartschip met LNG als brandstof: de Ecoliner.

WP_20151127_002

Lagere Total Cost of Ownership

In een presentatie werd het beleid van Damen op het gebied van ontwerp, ontwikkeling, testen en scheepsbouw toegelicht.  Hierbij werd ingegaan op  duurzaamheid en het minimaliseren van emissies bij verschillende soorten schepen en projecten. Bij het scheepsontwerp speelt innovatie een belangrijke rol. Damen richt zich op seriematige bouw en de verkoop van grote aantallen schepen waarbij rekening wordt gehouden met de wensen van de klant.  Hoewel het bouwen van milieuvriendelijke schepen vaak iets duurder is, moeten de hogere investeringen afgezet worden tegen de totale kosten van aanschaf en gebruik. Door o.a. de lagere brandstofkosten en de langere levensduur dalen de “Total Cost of Ownership”.

Sleepboten en waterbussen

Op het gebied van sleepboten heeft Damen inmiddels veel ervaring opgedaan. Bij sleepboten is 90 % van de tijd een laag vermogen nodig en korte tijd een juist zeer krachtig vermogen. Dit heeft ook geleid tot de ontwikkeling van hybride motoren met diesel voor hoog vermogen en een elektromotor voor laag vermogen. Hierbij heeft Damen gewerkt aan eigen batterijontwikkeling. Daarbij werkt zij ook samen met strategische partners. Ook op het gebied van waterbussen (gebied Rotterdam-Dordrecht) wordt gewerkt aan de introductie van elektromotoren met batterijen voor laag vermogen en ‘supercaps’ voor kortstondig hoog vermogen.

Ecoliner

Verder werd nog ingegaan op de mogelijkheden voor windaandrijving van kustschepen, waarbij ijzeren masten als zeilen fungeren.Ook werd de ontwikkeling van de Ecoliner besproken. Bij de start werd eerst alleen gekeken naar de weerstand van de onderkant van een binnenvaartschip in water. Vervolgens bleek ook bij de delen elders in het schip veel milieuwinst te halen, wat tot een totaal nieuw ontwerp leidde, inclusief LNG-motor.

Vervolgens werd een bezoek gebracht aan de werf waarbij in de immense overkapte hallen werd gewerkt aan een groot aantal schepen. Het werkbezoek eindigde met een kijkje in de  haven waar zo’n 100 boten van verschillende soorten en maten  klaar lagen voor verkoop en aflevering.