Natuurorganisaties spreken zich uit tegen zonnepark in Heerjansdam

De Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland werkt als procespartner met Drechtse Energie, Solarfields en Eneco samen aan de realisatie van een toekomstig natuurinclusief zonnepark Kijfhoek. Deze locatie is opgenomen in de RES 1.0 voor de Drechtsteden. Dit doen wij samen met Natuurvereniging IJsselmonde, Stichting Natuurbeheer Waalbos en Stichting Natuur en Landschap Zwijndrechtse Waard. Gezien de grote natuur- en landschapswaarden willen wij de Zwijndrechtse Waard ten zuiden van de Kijfhoek zo vrijwaren van zon- en windprojecten en natuur en landschap volop de ruimte geven.

22 september 2022

Onlangs is gebleken dat Pure Energie ten zuiden van de Kijfhoek toch een zonnepark wil ontwikkelen. Deze locatie, die langs het natuurgebied en de rivier de Devel ligt, bevat natuurwaarden. Er leven diverse soorten (roof)vogels, kleine zoogdieren en insecten. Daarnaast is het gebied onderdeel van het cultuurhistorisch landschap Zwijndrechtse Waard. Dat landschap doorbreek je met de aanleg van een zonnepark. Om die redenen is het gebied nooit als zoeklocatie in de RES 1.0 gekomen.

In een gesprek tussen Pure Energie en de NMZH hebben wij hun voornemen besproken en aangegeven deze locatie ongewenst te vinden. Wij hebben de gemeente dan ook in een brief gevraagd om geen medewerking te verlenen aan de ontwikkeling van een zonnepark op deze locatie. Ook hebben wij de RES-regio Drechtsteden in kennis gesteld van ons bezwaar tegen deze locatie. Indien het plan toch wordt doorgezet, zullen wij hier logischerwijs tegen in beroep gaan. Ons standpunt wordt onderschreven Natuurvereniging IJsselmonde, Stichting Natuurbeheer Waalbos en Stichting Natuur en Landschap Zwijndrechtse Waard.

Uiteraard staan wij als Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland graag klaar om Pure Energie, en ook andere ontwikkelaars te helpen bij de ontwikkeling van duurzame en natuurinclusieve zon- en windprojecten met meer oog voor natuur en landschap.

Lees ons bezwaar hier.

Meer informatie?