2400 bomen vinden nieuwe eigenaar in Westland

Zaterdag 29 oktober werden 2400 planten uitgedeeld aan inwoners van Westland. De planten werden beschikbaar gesteld door Plan Boom en Milieu Federatie Zuid-Holland. In april werden er ook al 800 planten uitgedeeld. Nienke Schuil (Plan Boom) “Door het grote enthousiasme van de Westlanders in april hebben we gekeken of we nog een actie konden organiseren. Prachtig dat we vandaag weer een grote uitdeelactie hebben kunnen doen. Het draagt veel bij aan het vergroenen van Westland als ook bewoners meer ruimte maken voor groen in de voor- of achtertuin.”

1 november 2022

Planten Drive voor fietsers, wandelaars en auto’s
Via de website van Westland Woont Duurzaam kon een tijdslot gereserveerd worden. Hierdoor kon je zonder wachten de planten ophalen op het gekozen tijdstip. Er was een route voor auto’s, fietsen en wandelaars.  Bij de uitdeelpunten stonden vrijwilligers van gemeente Westland, Plan Boom, Groei & Bloei, Natuurlijk Westland en Steenbreek klaar met informatie over de planten.

Rode Karnoelje meest in trek
De Rode Karnoelje bleek het meest populair en was rond 15 uur op. Om 16 uur waren er nog enkele tientallen planten over. Deze hebben een mooie bestemming gekregen in het Prinsenbos en worden gepoot bij het hondenstrand. Ook “Groener Maasdijk” heeft extra planten meegenomen.

Wethouder Michiel Ferwerda is erg blij met de hoge opkomst. “Het is goed om te zien dat zoveel Westlanders aan de slag gaan om meer groen in de tuin te poten. Ook vanuit het college is de wens om Westland de komende jaren te vergroenen zeer groot en wij gaan ons daar onder andere voor inzetten met het Groen Fonds. Want meer groen zorgt voor een prettige leefomgeving. Het vermindert stress, nodigt uit tot bewegen, bevordert een gezonde ontwikkeling van kinderen en stimuleert sociale contacten. Ook zorgt meer groen ervoor dat dieren zich thuis voelen in de tuin waardoor de biodiversiteit wordt vergroot.”

Over Plan Boom
Plan Boom is een initiatief van alle natuur en milieufederaties. Met Plan Boom planten we 10 miljoen bomen voor een groener, schoner en mooier Nederland. Bomen helpen de hoeveelheid CO2 te verminderen. Meer informatie? Kijk op de website van Plan Boom. Wil je ons volgen? Bekijk dan onze Instagram.

Verduurzamen in Westland
De uitdeelactie geeft gelijk de finale aan van het NK Tegelwippen waar Westland dit jaar aan meedeed. Bewoners konden tegels inruilen voor planten en op laten halen door de Tegeltaxi. Volgende week wordt bekend gemaakt hoeveel tegels er zijn gewipt in Westland. De acties zijn onderdeel van het programma Westland Woont Duurzaam.

Zowel Plan Boom als de gemeente Westland is zeer positief over de actie en de kans is groot dat er volgend jaar weer een actie wordt georganiseerd. Houd hier voor Westland Woont Duurzaam in de gaten!

Meer informatie op www.westlandwoontduurzaam.nl of via Instagram en Facebook @westlandwoontduurzaam

Foto: Nienke Schuil (Plan Boom) en Aad van Uffelen (Natuurlijk Westland) waren onder andere aanwezig om planten uit te delen en informatie te geven over de soorten. – Thierry Schut

Tags:
Profiel Nienke Schuil

Nienke Schuil

Regisseur ruimtelijke ontwikkeling, landschap en natuur