Zuid-Hollandse Pluk van de Pettefletprijs uitgereikt aan Rotterdams daktuinproject DAKENNIE

18 maart 2015

Vanochtend heeft Alex Ouwehand, directeur van Natuur- en Milieufederatie Zuid-Holland, de provinciale Pluk van de Pettefletprijs uitgereikt aan Angelique Vandevenne van het Rotterdamse daktuinproject DAKENNIE. Uit de 16 inzendingen koos de jury het project van dakboerin Angelique als meest creatief, effectief en uitvoerbaar project.
Angelique wint de provinciale prijs van €500,- en gaat door naar de landelijke finale waar zij kans maakt op de landelijke prijs van 3.000 euro, te besteden aan haar project. De Pluk van de Pettefletprijs is een initiatief van de Natuur- en Milieufederaties en Vroege Vogels.

Zaadbommen en bijenkasten

Angelique is de enthousiaste dakboerin van de Dakakker. Zij is de allerhoogste boerin in Nederland en ontvangt honderden kinderen op haar akker op de zevende verdieping van een “flet” midden in de grote stad. In en om haar kleine dakboerderij. Samen met de kinderen maakt ze duizenden zaadbommen met bijzondere en bedreigde inheemse zaden die de boerin en de kinderen op de dakakker oogsten. Na het oogsten worden de zaadbommen in de omgeving van de Dakakker geworpen. De kinderen zorgen hiermee voor meer biodiversiteit in de stad. En! Geen klas gaat naar huis zonder zelfgemaakt bijenhotel.

Grootste stadslandbouwdak van Europa

In het programma DAKENNIE kunnen kinderen beleven en creëren. Stadslandbouw is vandaag de dag nog een hip woord voor straks een alledaags feit. In  DAKENNIE maken kinderen kennis met stadslandbouw, groene daken, gezoend voedsel en stadsbijen. De Dakakker op het dak van Het Schieblock, een kantoorgebouw in het centrum van Rotterdam, is het grootste stadslandbouwdak van Europa. Op 1000 m2 groeien groenten, kruiden, inheemse bloemen en fruit. Ook staan er zes volle bijenkasten.

Duurzaam en lokaal

Voor de bewatering van de akkers wordt regenwater opgevangen. Een kleine windmolen zorgt voor de energie voor de waterpompen en de elektriciteit in het dakpaviljoen. De producten van het dak worden geleverd aan horeca en bewoners in de directe omgeving van Het Schieblock.  Meer informatie over de Dakakker en het project Dakennie is te vinden op de website van het Rotterdams Milieucentrum: www.milieucentrum.rotterdam.nl.

V.l.n.r: Angelique Vandevenne, Emile van Rinsum, Alex Ouwehand