Voetafdruk van Nederland moet kleiner

23 januari 2019

Voetafdruk van Nederland moet kleiner

Op dinsdag 22 januari is een petitie aangeboden aan de Tweede Kamer waarin wordt voorgesteld om niet alleen op klimaatgebied forse stappen te zetten, maar om ook de mondiale ecologische voetafdruk in Nederland drastisch te verkleinen.

De petitie is ondertekend door 31 organisaties. De organisaties zijn actief voor natuur en milieu, nieuwe economie, ontwikkelingssamenwerking en mensenrechten, zoals de Natuur en Milieufederaties, Milieudefensie en Natuur & Milieu, Natuurmonumenten en Our New Economy, Oxfam Novib en de Liga voor de Rechten van de Mens, IVN en Ware Winst Brabant, Both Ends en Greenpeace. Ook de FNV heeft de petitie ondertekend. Samen vertegenwoordigen deze organisaties ruim 2.900.000 leden en donateurs.

Monitor brede welvaart

De petitie is een initiatief van het Platform Duurzame en Solidaire Economie, dat al vele jaren strijdt voor meer en betere welvaartsindicatoren in een dashboard. Met de ‘Monitor Brede Welvaart’, die in 2018 voor het eerst uitkwam, is dat dashboard er gekomen.

Onrechtvaardig groot

De nieuwe monitor laat zien dat Nederland door de welvaart beslag legt op een onrechtvaardig groot deel van de gebruiksruimte op de wereld. Rond de jaren zeventig passeerde de mensheid de ‘duurzaamheidsbarrière’ van de Aarde. Er werd meer geconsumeerd dan de Aarde kan bij kan houden.

Petitie

Op vele fronten doemen de knelpunten op en haast is geboden om onze en de mondiale samenleving nog enigszins een veilige toekomst te bieden. Verkleining van onze mondiale voetafdruk is noodzakelijk, voor nu en voor vele generaties na ons. Daarom dringen de organisaties er met deze petitie bij het kabinet op aan een beleidsplan op te stellen en maatregelen te ontwikkelen om onze ecologische voetafdruk in 10 jaar drastisch te verkleinen.

Je eigen voetafdruk

De Natuur en Milieufederaties hebben de Voetafdrukscan ontwikkeld, waarmee je kunt zien hoeveel Aarde jij nodig hebt. Wil je jouw voetafdruk meten? Ga naar voetafdruknederland.nl

Meer informatie? Neem contact op met