Veehouderij moet snel afslanken

30 juni 2016

Veehouderij moet snel afslanken

30% minder varkens, 10% minder koeien en 5% minder kippen. Daar pleiten de natuur- en milieu organisaties*, waaronder de Natuur en Milieufederaties,  voor als reactie op de overschrijding van het fosfaatplafond. Vandaag maakte het CBS bekend dat het fosfaatplafond opnieuw is overschreden. ‘Afslanken is de enige manier om verdere overschrijdingen te stoppen. De sector is momenteel van licht overgewicht naar zware obesitas gegaan. Tijd om de groei een halt toe te roepen,’ aldus Sijas Akkerman, hoofd Voedsel bij Natuur & Milieu.

Van Dam: toon daadkracht

De meest eenvoudige manier is om varkens- en kippenstallen die onder de stoppersregeling vallen, nu te sluiten. In de huidige regelgeving duurt het nog tot 2020 voordat al deze stallen sluiten. Ook de melkveesector moet nu snel krimpen en niet wachten tot halverwege 2018, zoals nu is afgesproken. ‘Van Dam moet nu daadkracht tonen en de sector weer gezond maken,’ aldus Akkerman. Een gezonde melkveesector betekent voor de Natuur en Milieu organisaties een grondgebonden melkveehouderij die de mest op het eigen land kwijt kan en met oog voor maatschappelijke waarden als weidegang en biodiversiteit.

Nieuwe CBS cijfers

Fosfaat komt via mest terecht in het oppervlaktewater, zoals sloten. Dit is zeer schadelijk voor de natuur en het milieu. Vanmorgen werd bekend dat de fosfaatproductie in dierlijke mest in Nederland vorig jaar is gestegen tot 180,1 miljoen kilo, een stijging van ruim 8 miljoen kilo ten opzichte van 2014.

*Natuur & Milieu, Natuur en Milieufederaties, Natuurmonumenten, Vogelbescherming Nederland en Landschappen NL