Valuta voor Veen werkbezoek bij boer Miedema

Sjoerd Miedema in Haskerdijken, vlakbij Akkrum, was in 2019 de eerste boer die mee deed aan Valuta voor Veen. Hij heeft hiermee de krantenkoppen gehaald in vele Friese, maar zeker ook de landelijke media als voorbeeld van de moderne biologische boer, pionier en ondernemer die zelf de strijd aangaat tegen CO2-emissie. Op 32 hectare van Miedema’s grond is het waterpeil met 35 cm verhoogd, wat gedurende een periode van 10 jaar tot een reductie van 4370 ton CO2 moet leiden.

25 oktober 2021

Vanuit Zuid-Holland is Miedema’s Valuta voor Veen project aandachtig gevolgd, zowel vanuit de Haagse politiek alsook vanuit de NMZH. De NMZH is zelf bezig is met de ontwikkeling van Valuta voor Veen projecten in de Krimpenerwaard en Alblasserwaard, welke al eerder in deze nieuwsbrief beschreven zijn. Een delegatie van 4 personen kwam om half elf ’s morgens in de stromende regen aan op de boerderij van Miedema. Miedema was toen zelf nog bezig om vanwege de storm zijn vee te verplaatsen naar een drogere plek.

Mevrouw Miedema ontving ons in de keuken met koffie en een lokale lekkernij waarvan wij helaas de Friese naam niet hebben kunnen onthouden. Ondertussen vertelde Sjoerd Miedema ons veel over zijn boerderij en werd ons ook zijn levensfilosofie duidelijk. Hij is niet alleen boer, maar ook pionier, ondernemer en indien nodig politicus. Hij zoekt naar kansen en nieuwe verdienmodellen om maar voorop te blijven lopen in de agrarische transitie. Daarbij liep hij evenzovele keren tegen uitdagingen aan, waarbij het ons opviel dat er veel parallellen met de Zuid-Hollandse situatie zijn.

De stromende regen hield aan en terwijl Sjoerd Miedema nog lang niet uitgepraat was, serveerde mevrouw Miedema een heerlijke zelfgemaakte biologisch lunch, met vrijwel alle ingrediënten van eigen bodem of uit de directe omgeving. En met een perfecte timing, net toen de lunch op was, hield het op met regenen en konden de kaplaarzen aan om de weilanden in te trekken. Door de modder lopend, over glibberige hekken klimmend, langs schrikdraad en langs 3 prachtige nieuwsgierige paarden die blij waren ons te zien, kwamen we in het projectgebied aan. Natuurlijk begon het hier weer te regenen. Door de enorme regenval was het waterpeil in alle sloten echter flink gestegen, waardoor het onderscheid tussen het Valuta voor Veen projectgebied en de omgeving volgens Miedema nauwelijks meer te zien was. Wel duidelijk zichtbaar was de meetapparatuur, zowel de peilbuizen alsook de apparatuur die daadwerkelijk CO2, methaan en lachgas meet. Daarna werd afscheid genomen van de paarden en van Miedema en gingen wij weer huiswaarts.

Tags:

Voor meer informatie neem je contact op met:

Profiel Bart Kreulen

Bart Kreulen