Twee Nederlandse groene start-ups nog in de race voor €500.000

17 augustus 2015

Twee Nederlandse groene start-ups nog in de race voor €500.000

De Nederlandse start-ups Fleet Cleaner en Land Life Company staan in de finale van de Postcode Lottery Green Challenge. Dit is de grootste, jaarlijkse internationale wedstrijd op het gebied van duurzame innovatie, georganiseerd door de Nationale Postcode Loterij.  greenchallengeDe andere drie finalisten zijn Evrnu en Muufri uit de Verenigde Staten en Ooho! uit het Verenigd Koninkrijk. Op 10 september pitchen zij hun ondernemersplan tijdens de finale in Amsterdam aan een internationale jury, pers en publiek. De winnaar ontvangt €500.000 om zijn of haar product of dienst verder te ontwikkelen en op de markt te brengen. De runner-up ontvangt €200.000.

Fleet Cleaner

Fleet Cleaner ontwikkelt schoonmaakrobots die de romp van vrachtschepen reinigen tijdens het laden en lossen. Het bedrijf wil de afvalstoffen als biomassa voor brandstof gebruiken. Het regelmatig reinigen van schepen zorgt voor minder brandstofverbruik en 5% minder CO2-uitstoot. Land Life Company heeft een biologisch afbreekbare Cocoon-incubator ontwikkeld die in zeer droge gebieden stekjes helpt te overleven met water en beschutting. Het natuurherstel dat hiermee wordt gerealiseerd is een belangrijk wapen in de strijd tegen klimaatverandering, omdat bomen CO2 uit de lucht halen.

De Nationale Postcode Loterij zoekt met de Postcode Lottery Green Challenge voor het negende jaar op rij naar vernieuwende producten of diensten die de uitstoot van broeikasgassen verminderen. Dit jaar stuurden 271 duurzame ondernemers uit 56 landen een groen ondernemingsplan in.

De finalisten

Jurriaan Ruys (47, Amsterdam, Nederland): Land Life Company

Bomen halen CO2 uit de lucht. De bebossing van droge gebieden (45% van het totale landoppervlak) is een van de belangrijkste wapens in de strijd tegen klimaatverandering. Helaas is de grond van die gebieden vaak van slechte kwaliteit als gevolg van ontbossing en slecht beheer, waardoor nieuwe bomen vaak niet overleven. De biologisch afbreekbare Cocoon-incubator helpt stekjes te overleven met water en beschutting, en breekt vervolgens af tot substraat. Bewatering en onderhoud zijn niet nodig.

Cornelis de Vet (26, Den Haag, Nederland): Fleet Cleaner

De robots van Fleet Cleaner verwijderen slijm, algen en aangroei van de romp van vrachtschepen in de haven, zonder de anti-aanslagcoating te beschadigen. In tegenstelling tot de concurrentie kunnen de robots zowel boven als onder water schoonmaken en verzamelen ze de verwijderde materialen. Daarmee beschermen ze lokale ecosystemen. Het bedrijf wil de afvalstoffen als biomassa voor brandstof gebruiken. Het regelmatig reinigen van schepen zorgt voor minder brandstofverbruik en 5% minder CO2-uitstoot.

Stacy Flynn (41, Seattle, Verenigde Staten): Evrnu

De productie van katoenen kleding vereist grondstoffen en water en is vervuilend. Met de technologie van Evrnu worden oude katoenen kledingstukken gerecycled tot kwalitatief hoogwaardig materiaal, dat kan worden gebruikt voor het maken van nieuwe stoffen. In het proces worden vezels gereinigd en gescheiden en vervolgens samengeperst tot nieuwe vezels met de gewenste gladheid en duurzaamheid. Deze Cradle-to-Cradle methode leidt tot een aanzienlijke vermindering van CO2-uitstoot in een omvangrijke industriesector.

Ryan Pandya (23, Menlo Park, Verenigde Staten): Muufri

Muufri maakt melk zonder koeien. Het bedrijf heeft de proteïnen, vetten, vitaminen en mineralen in melk geïdentificeerd en ontwikkelt een mengproces dat als vervanging zou kunnen dienen voor intensieve veehouderij. Uit een voorlopige lifecycle-analyse blijkt dat de technologie van Muufri 35 tot 65% minder broeikasgas uitstoot dan een melkveehouderij. Bovendien vereist het veel minder energie, water en land. En natuurlijk geen dieren.

Rodrigo Garcia González (30, Londen, Verenigd Koninkrijk): Ooho!

Deze goedkope en biologisch afbreekbare verpakking voor water is geïnspireerd op fruitschillen. Het product is gebaseerd op het culinaire proces van sferificatie, wat ervoor zorgt dat er een gel laagje rondom een vloeistof ontstaat, en kan zelfs worden gegeten. Het tweelaagse ontwerp zorgt dat één laag schoon blijft. Het verpakken kan plaatselijk en op kleine schaal worden gedaan om de uitstoot van transport te minimaliseren. Als Ooho! plastic flessen zou vervangen, kan dat de CO2-uitstoot met 80% verminderen.

Save the date: finale op 10 september

Finale van de Postcode Lottery Green Challenge Datum: donderdag 10 september 2015 Tijd: 14.30 – 17.00 uur Locatie: De Gashouder op de Westergasfabriek in Amsterdam.

U bent van harte welkom om hierbij aanwezig te zijn. Aanmelden kan via arjan.beerman@postcodeloterij.nl of 020-5737677.