Start-up PHYSEE uit Delft wint 500.000 euro in Postcode Lottery Green Challenge

15 september 2016

Start-up PHYSEE uit Delft wint 500.000 euro in Postcode Lottery Green Challenge

De groene start-up PHYSEE uit Delft  is de winnaar van de tiende editie van de Postcode Lottery Green Challenge. Mede-oprichter Willem Kesteloo wist met zijn PowerWindow de internationale jury te overtuigen tijdens de finale in Amsterdam.

In aanwezigheid van Hare Majesteit Koningin Máxima kreeg hij een cheque van500.000 euro overhandigd om zijn groene ondernemersplan verder te ontwikkelen en zijn product op de markt te brengen. De runner-up prijs van 200.000 euro is voor Zhengliang Wu van Green City Solutions uit Duitsland. De overige drie finalisten werden dit jaar ook verrast, zij ontvangen allemaal 100.000 euro. Dit is een eenmalige actie vanwege het tienjarig jubileum van de duurzaamheidswedstrijd.

In totaal waren er dit jaar 292 inzendingen vanuit de hele wereld. Vijf hiervan bereikten de finale en pitchten vandaag hun plan voor de jury, publiek en pers. Willem Kesteloo (28) nam het op tegen: Ioniqa Technologies uit Eindhoven, Green City Solutions uit Duitsland, HomeBiogas uit Israël en Steama.co uit het Verenigd Koninkrijk/Kenia.

PHYSEE stond in de finale met de PowerWindow, een volledig transparant energieopwekkend glas. Via een inventief raamkozijn wordt het zonlicht, dat normaal op het raam reflecteert, omgezet in elektriciteit. Het systeem kan gerenoveerde bedrijfspanden in 50% van de energiebehoefte voorzien en nieuwe bedrijfspanden tot 100%. Voor landen met meer zonuren is een variant met getint glas ontwikkeld. De ramen produceren meer energie, houden zonlicht buiten en realiseren direct kostenbesparingen door het energiegebruik van airconditioning te verminderen.

De jury prees de winnaar vanwege de wijze waarop de technologie waarde toevoegt aan een component dat elk gebouw nodig heeft. Het prijzengeld kan het bedrijf helpen de volgende stap te zetten en een positie te verwerven in een conservatieve markt.

Willem Kesteloo: “Dit is geweldig! Dit hadden we vooraf niet durven dromen. Als winnaar worden uitgeroepen van deze competitie. Het prijzengeld van 500.000 euro geeft onze start-up een enorme boost. De weg van het lab naar de markt is lang. We kunnen nu onze productiecapaciteit uitbreiden en meer kennis in huis halen met als doel de wereld groener te maken.”

Runner-up prijs voor Green City Solutions

Zhengliang Wu (31) van Green City Solutions uit Duitsland is door de jury beloond met de runner-up prijs van 200.000 euro. Green City Solutions heeft de CityTree ontwikkeld. De CityTree-installatie is een groot vierkant raam van 4 bij 3 meter. Het raam is bekleed met mos. Het mos zuivert net zoveel lucht als 275 bomen en vereist 99% minder ruimte. Het mos eet letterlijk luchtvervuiling en zet dit om in zijn eigen biomassa. Slimme sensoren monitoren de luchtvervuiling; zonnepanelen en opvang van regenwater zorgen voor minimaal onderhoud. Deze ‘boom’ kan steden helpen bij de realisatie van de gewenste luchtkwaliteit waar andere methodes ontoereikend zijn gebleken.

100.000 euro voor Nederlandse, Israëlische en Engelse finalist
De prijzen van 100.000 euro zijn gegaan naar de Nederlandse groene start-up Ioniqa Technologies uit Eindhoven, HomeBiogas uit Israël en de Engelse start-up Steama.co. Ioniqa Technologies heeft een methode ontwikkeld om gemengd PET-afval – o.a. plastic flessen, verpakkingen, kleding, tapijten – te upcyclen tot hoogwaardige grondstof die in kwaliteit en kosten concurreert met de primaire grondstof olie. Kleurloos PET-afval konden we al recyclen, maar het grootste deel van de 54 miljoen ton PET-plastic dat wereldwijd wordt geproduceerd is gekleurd. Hiervan verdwijnt 90% na gebruik in de verbrandingsoven, op de vuilnisbelt of als zwerfvuil in de natuur. Met de oplossing van Ioniqa wordt alle PET-afval – bijna een kwart van alle plastics in de wereld – waardevol om te recyclen en kan de oliekraan dicht. Dit leidt tot een enorme CO2-reductie en milieu-ontlasting.

Internationale vakjury

De internationale jury stond dit jaar onder leiding van José María Figueres, voorzitter van de Raad van Bestuur van Rocky Mountain Institute-Carbon War Room en voormalig president van Costa Rica: “Klimaatverandering krijgt wereldwijd steeds meer aandacht. Overheden werken aan regelgeving en wetten, maar groene ondernemers kunnen echt het verschil maken door daadwerkelijk duurzame oplossingen en alternatieven te bieden. De finalisten van vandaag bieden unieke oplossingen. De jury is onder de indruk van hun enthousiasme en creativiteit om CO2-uitstoot te verminderen. Wij verwachten nog meer van hen te horen in de toekomst!”

Lancering Postcode Lottery Green Challenge Fund

Tijdens het evenement is ook het Postcode Lottery Green Challenge Fund gelanceerd. Het Postcode Lottery Green Challenge Fund kan investeren in potentierijke winnaars en (oud-)finalisten van de competitie, zodat zij kunnen doorgroeien tot een succesvolle onderneming die écht een verschil in de wereld kan maken. Vaak is er extra kapitaal nodig om schaalvergroting te realiseren na de marktintroductie. Het risicokapitaal dat nu in de markt beschikbaar is, richt zich voornamelijk op bedrijven die al voorbij de start-up-fase zijn, simpelweg omdat deze fase te risicovol is voor veel investeerders. Stichting DOEN, die ook de winnaars begeleidt, beheert het fonds.

winnaar-green-challenge-2016