Rust van de kust als tegenhanger van drukke Randstad

17 september 2016

Rust van de kust als tegenhanger van drukke Randstad

Vandaag vond in Katwijk de derde en laatste kustontmoeting plaats in het kader van de campagne ‘Bescherm de kust’. Zo’n 150 betrokken mensen deelden hun passie en zorgen en bespraken wat zij kunnen en willen bijdragen aan het beschermen van de kust. De actiebereidheid van Zuid-Hollandse Baywatchers was groot.
Mensen uit de provincie Zuid-Holland en ver daar buiten, betrokken omwonenden, recreatieondernemers en bestuurders gingen met elkaar in gesprek. De bezorgdheid en verontwaardiging over het verdwijnen van de publiekelijke toegankelijkheid, ongereptheid van de kust en ruimte werd algemeen gedeeld. Resultaat van de dag is een aantal concrete acties en afspraken waar de aanwezigen mee aan de slag willen gaan.

Doel van de bijeenkomst was het verbinden van mensen om met elkaar actief te worden in het beschermen van de kust. “Dat is gelukt”, aldus Gert de Groot,  kustbeheerder van Natuurmonumenten. “Ik vind het opvallend dat de inwoners van Zuid-Holland, meer dan in de andere provincies, de leegte van de kust zo belangrijk vinden. Juist in de drukke Randstad wordt de rust en de ruimte van de kust als noodzakelijke tegenhanger van het volle en drukke binnenland gezien.“

Baywatcher initiatieven

De aanwezige Baywatchers ontwikkelden vandaag met elkaar allerlei kansrijke ideeën. Zo willen er een aantal Baywatchers een keurmerk ontwikkelen voor kustgemeenten die zich onderscheiden met rust en ruimte. Mike Schoon, bedenker van het initiatief: “Wij willen kustgemeenten belonen die bewust kiezen voor rust en ruimte en de balans zoeken tussen natuur en recreatie.” Diverse Baywatchers benadrukten het belang van het delen van de informatie met elkaar. Otwin Peppinck: “Ik zou een platform willen ontwikkelen waarop Baywatchers elkaar kunnen vinden en informatie kunnen delen over de bouwplannen van de diverse gemeenten. Het motto ‘niet hoger bouwen dan het hoogste duin’ op die plekken waar bebouwing past, werd met gejuich ontvangen.

Susanne Kuijpers van de Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland: “Het is fantastisch om te ervaren hoeveel enthousiasme er bestaat voor de bescherming van de kust. Dat komt niet alleen voort uit de mogelijkheden voor recreatie en beleving, maar ook uit de unieke landschappelijke en natuur waarden van de kust. De Baywatchers rekenen er op dat ze dit terugzien in het af te sluiten Kustpact.”

kustontmoeting-katwijk-low-res-768x512

De kustontmoeting in Zuid-Holland was de derde van drie bijeenkomsten en georganiseerd door de partners van Bescherm de Kust: Zuid-Hollands Landschap, Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland, Natuur en Milieufederatie Noord-Holland, Landschap Noord-Holland, Stichting Duinbehoud, de Zeeuwse Milieufederatie, Het Zeeuwse Landschap en Natuurmonumenten.