Postcode Loterij keert recordbedrag van 328 miljoen euro uit aan goede doelen

28 januari 2016

Postcode Loterij keert recordbedrag van 328 miljoen euro uit aan goede doelen

In 2016 schenkt de Postcode Loterij een recordbedrag van 328 miljoen euro aan goede doelen. Dat heeft de loterij dinsdagavond bekendgemaakt tijdens het jaarlijkse Goed Geld Gala in Koninklijk Theater Carré in Amsterdam. De recordschenking is mogelijk dankzij de 2,7 miljoen trouwe deelnemers: van ieder lot gaat de helft naar het goede doel. Meer dan 100 goede doelen hoorden op welk bedrag zij dit jaar kunnen rekenen. De Natuur en Milieufederaties ontvangen 2,25 miljoen euro. “Wij zijn ontzettend blij met de bijdrage van de Postcode Loterij voor ons werk aan een duurzaam en mooi Nederland”, aldus voorzitter Joris Hogenboom van De Natuur en Milieufederaties. “Hiermee kunnen wij veel mooie projecten realiseren. Deelnemers van de loterij bedankt!”

Postcode Loterij-ambassadeur Humberto Tan interviewde eregast George Clooney op het podium over zijn stichting Not On Our Watch die zich inzet om onderbelichte mensenrechtenschendingen in de wereld te stoppen.

George Clooney: “Ik geloof in het goede van de mens, ik ben een optimist. Nooit eerder zag ik zoiets als de Postcode Loterij. Het laat je met elkaar deelnemen en tegelijkertijd goed doen. Het feit dat ik hierbij betrokken ben, is een eer.”

Not On Our Watch ontvangt voor een periode van drie jaar een schenking van 500.000 euro van de Postcode Loterij per jaar. Daarmee zal de organisatie netwerken blootleggen en ontmantelen die de gewapende conflicten in Afrika financieren en in stand houden.

Baanbrekende droomprojecten werkelijkheid

De Postcode Loterij onthulde op het gala twee grote schenkingen uit het Droomfonds: een voor War Child en een voor Amref Flying Doctors samen met PharmAccess. Het Droomfonds geeft goededoelenorganisaties de mogelijkheid een nieuw, moedig en baanbrekend project te realiseren.

War Child: onderwijs voor kinderen in conflictgebieden – 5.900.000 euro

Het is de droom van War Child dat alle kinderen toegang hebben tot goed, effectief en aantrekkelijk onderwijs. Door de vele conflicten in de wereld is dat nu voor ruim 28 miljoen kinderen niet het geval.

War Child heeft een innovatieve onderwijsmethode ontwikkeld die hiervoor uitkomst kan bieden. Kinderen op plekken zonder scholen en/of gekwalificeerde leraren volgen door overheden goedgekeurd onderwijs door educatieve games te spelen op tabletcomputers.

Dit project gaat War Child met haar projectpartners in de komende vijf jaar uitvoeren in Soedan en het Midden-Oosten.

Amref Flying Doctors & PharmAccess – M-Hakika: goede zorg via de mobiele telefoon – 9.950.000 euro

Veel mensen in Afrika hebben niet of nauwelijks toegang tot de basisvoorzieningen die nodig zijn om voor henzelf en hun gezin te zorgen. Tegelijkertijd wordt er wel veel vooruitgang geboekt. De mobiele telefoon heeft voor een ware economische revolutie gezorgd. Amref Flying Doctors en PharmAccess gaan die revolutie inzetten om de gezondheidszorg voorgoed te verbeteren. Die droom heet M-Hakika: goede zorg en geld direct beschikbaar via de mobiele telefoon. M-Hakika brengt kennis, kwaliteit en financiering van gezondheidszorg op een slimme manier bij elkaar, rondom een mobiele zorgportemonnee. Met de zorgportemonnee kunnen mensen (samen) sparen en betalen voor zorg en worden ze aangesloten op verzekeringen en donorprogramma’s die hen nu niet bereiken. Door een kritische massa van 200.000 vrouwen in Kenia met de zorgportemonnee direct toegang te geven tot goede zorg wordt een vliegwiel in gang gezet naar goede zorg voor iedereen in Afrika.

Nieuwe begunstigden

Vijf nieuwe organisaties – LINDA.foundation, Not On Our Watch, Centrum tegen Kinderhandel en Mensenhandel, Wakker Dier en Girls Not Brides – krijgen vanaf dit jaar een vaste jaarlijkse bijdrage van de Postcode Loterij.

Daarnaast ontvangen 19 bestaande vaste begunstigden een extra donatie voor een bijzonder project. Zo ontvangt Natuurmonumenten een bedrag van 1.965.000 euro om veertig natuurgebieden verspreid over heel Nederland goed toegankelijk te maken voor mensen met een beperking.

Elf organisaties ontvangen een eenmalige schenking, waaronder VluchtelingenWerk Nederland. Dankzij de donatie van 3.100.000 euro kunnen zij in Nederland zorgen voor extra begeleiding in asielzoekerscentra en hulp bij integratie.