NMZH wil maatregelen tegen werkzaamheden strandhuisjes Kijkduin

21 februari 2017

NMZH wil maatregelen tegen werkzaamheden strandhuisjes Kijkduin

Vijf organisaties, waaronder de Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland, willen dat de omgevingsdienst maatregelen neemt tegen de werkzaamheden van Stichting Leef met de Zee en Bang on the Beach B.V. in Kijkduin. Bij hun werkzaamheden ter voorbereiding van het plaatsen van strandhuisjes houden zij zich niet aan de afgegeven vergunningen en richten zij onherstelbare schade aan de natuur aan.

Recreatieondernemers wachten uitspraak rechter niet af

Eind 2016 gaf de gemeente Den Haag vergunningen af voor het plaatsen van in totaal 35 strandhuisjes bij de zandmotor in Kijkduin. Het strand is hier beschermd natuurgebied. Een eerder bouwplan voor huisjes op deze locatie werd door de rechter vernietigd. De natuurorganisaties maakten bezwaar tegen deze vergunningen. Ook vroeg Sail Center 107 een voorlopige voorziening. Hiermee kan de rechter de vergunningen schorsen in afwachting van de afhandeling van de bezwaren. De recreatieondernemers blijken de uitspraak van de voorzieningenrechter echter niet af te wachten en zijn al begonnen met grootschalige werkzaamheden ter voorbereiding van het plaatsen van de strandhuisjes.

Schade aan de natuur

Volgens de organisaties passen de werkzaamheden niet binnen de voorwaarden van de vergunningen. Zo is er veel meer zand afgegraven dan volgens de vergunningen is toegestaan. Ook zijn er duinen met helmgras afgegraven en is deze grond bij de zee gestort. In een reactie lieten de exploitanten van de strandhuisjes echter weten dat deze graafwerkzaamheden niet met hun strandhuisjes te maken hebben. De natuurorganisaties zoeken momenteel uit door wie en waarom deze werkzaamheden dan uitgevoerd worden.

Foto: Eric Plugge/Jos Verhoef

Het verzoek van handhaving is ingediend door de vereniging Sail Center 107, de Algemene Vereniging voor Natuurbescherming, de KNNV afdeling Den Haag, Natuurmonumenten en de Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland.