Natuur en Milieufederaties roepen op om ABP fossielvrij petitie te ondertekenen

4 maart 2015

Natuur en Milieufederaties roepen op om ABP fossielvrij petitie te ondertekenen

De Natuur en Milieufederaties roepen ABP op om uit kolen, olie en gas te stappen vanwege de grote ecologische én financiële risico’s. Teken ook de petitie!ABP-fossielvrij-banner-2-300x225Onderteken de petitie ook via www.abpfossielvrij.nl/petitie en kom op 17 maart naar het “Pensioenfondsen Fossielvrij?”-debat in Pakhuys de Zwijger, Amsterdam. Hier wordt ook de petitie overhandigd aan het ABP-bestuur.

Waarom tekenen?

Het ABP heeft zo’n 10% van haar totale portfolio van ruim 300 miljard geïnvesteerd in CO2-intensieve bedrijven en de fossiele energie industrie. Doordat het ABP in deze bedrijven investeert draagt ons pensioen bij aan het verergeren van milieu- en klimaatproblematiek. Investeringen in fossiele energie hebben bovendien een groot financieel risico. Op het moment dat een serieus klimaatbeleid wordt geïmplementeerd, kunnen aandelen van deze fossiele energie bedrijven sterk in waarde dalen, tot wel 60%. Dit wordt ook wel de ‘Carbon Bubble’ genoemd. Vandaar de oproep: ABP, ga verantwoord om met mijn pensioen en stap uit kolen, olie en gas! Wil je meer weten voordat je tekent? Verdiep je in de achtergrond van de risico’s en lees de motivatie van andere ondertekenaars op de website www.abpfossielvrij.nl.

Save-the-date: 17 maart overhandiging petitie & debat

Op dinsdag 17 maart overhandigen we de petitie aan het ABP. We grijpen deze gelegenheid direct aan voor een breder debat over het beleggingsbeleid van pensioenfondsen m.b.t. de fossiele energie industrie. Verwacht een avond met interessante lezingen en een vurige discussie. De bijeenkomst vindt in de avond plaats in Pakhuis de Zwijger, Amsterdam. Geef je op door een mailtje te sturen naar event@abpfossielvrij.nl. Meer informatie: www.abpfossielvrij.nl/event.