Nacht van de Nacht geslaagd – steeds meer aandacht voor overdadig licht

Vanwege de coronacrisis werden de fysieke activiteiten in de Nacht van de Nacht omgezet in virtuele events. Niettemin kijken de natuur- en milieufederaties terug op een geslaagde 2020-campagne. Er komt steeds meer aandacht voor de gevolgen van lichtvervuiling: in de media, in de wetenschap en bij het publiek.

25 november 2020

Even ter herinnering: de natuur- en milieufederaties vechten al jaren tegen het surplus aan verlichting in de Nederlandse nachten. Iedere nacht brandt er in ons land voor miljoenen megawatt aan lampen, terwijl het grootste deel van het volk op één oor ligt. Bepaald niet duurzaam en – zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek – slecht voor mens en dier. En waarom? Gemakzucht en een (schijn)gevoel van veiligheid.

Veel media-attentie
Om aandacht te vragen voor lichtvervuiling organiseren de federaties jaarlijks de Nacht van de Nacht. In de 2020-editie maakten vrijwilligers zo’n 1350 foto’s van bedrijven (en overheden!) die onnodig licht laten branden. De inspanningen leverden veel publiciteit op met onder meer artikelen in Trouw en Volkskrant en airplay bij diverse regionale omroepen. Een hoogtepunt was de performance in de 5 uur show en Hart van Nederland, met meer dan een miljoen kijkers. Samen met Urgenda zorgden de federaties ook voor aandacht op social media. De live stream van het online programma van de Nacht van de Nacht (want vanwege het virus konden de activiteiten niet doorgaan) bereikten 41.000 mensen.

Met resultaat!
Daarnaast werd volop gereageerd op het meldpunt lichthinder: binnen een maand waren er meer dan 330 meldingen via Maghetlichtuit.nl. Met resultaat: diverse overbodige lichtbronnen zijn al aangepakt, zoals een rotonde met dimlicht, flatgebouwen met sensoren in plaats van continue verlichting. Daarbij hebben beheerders van sportvelden de lampen gedimd. Maar ook particulieren beseffen steeds meer dat het wel wat donkerder mag en passen de tuinverlichting aan.

Ziehier een overzicht van de publiciteit

Lees een recent artikel in de volkskrant

Voor meer informatie neem je contact op met: