Kansen betere inpassing A13/A16 dreigen gemist te worden

26 augustus 2015

Kansen betere inpassing A13/A16 dreigen gemist te worden

In september besluiten de gemeenten Lansingerland en Rotterdam over de inpassing van de A13/A16. Eerder werd het plan al verbeterd naar aanleiding van een aantal voorwaarden die de gemeentenraden verbonden aan instemming met de A13/A16. Maar de inpassing kan en moet nog veel beter. Dat schrijven bewoners- en natuurorganisaties in een brief aan de gemeenteraden van Rotterdam en Lansingerland.

In de brief verzoeken de verschillende gebiedstafels A13/A16 en het platform Regiopark Rottermeren – A13/A16 (waar de NMZH bij is aangesloten) de gemeenten het volgende:

  • Het alsnog onderzoeken van de afgewezen voorstellen van de gebiedstafels voor een betere inpassing op basis van de winst aan omgevingskwaliteit en de kosten.
  • Het Rijk aanspreken op het belang van meer budget als er een redelijke verhouding blijkt te zijn tussen meerkosten en omgevingswinst.
  • Het maken van afspraken over garanties voor als de werking van het (experimentele)  dubbellaags zoab-fijn tegen zou vallen.
  • Het aandringen op een heroverweging van nut en noodzaak van de weg omdat deze is onderbouwd met cijfers over verkeer en economie die inmiddels ruimschoots verouderd zijn.

Dubbele doelstelling

In het gebied aan de noordkant van Rotterdam waar de A13/A16 gepland is, staat de kwaliteit van de leefomgeving al onder druk door bijvoorbeeld de nu al aanwezige infrastructuur (A13, A20, HSL etc.) en de luchthaven Rotterdam-The Hague Airport . De NMZH vindt daarom dat als de weg er komt deze moet voldoen aan de oorspronkelijke dubbele doelstelling het project: het verbeteren van zowel de bereikbaarheid als de kwaliteit van de leefomgeving.

Download

Hieronder kunt u de volledige reacties van de natuur- en bewonersorganisaties lezen.