In Memoriam Jenny van Leeuwen

7 oktober 2019

Vrijdag bereikte mij het droevige bericht dat boswachter Jenny van Leeuwen donderdag 3 oktober geheel onverwacht op 41 jarige leeftijd is overleden.

Ik leerde Jenny zo’n 9 jaar geleden kennen toen ik directeur werd van de Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland (NMZH). Door de jaren bleven wij elkaar regelmatig tegenkomen. We versterkten elkaar in de belangenbehartiging voor de Zuid-Hollandse natuur. Jenny was één met de natuur en de locaties waar zij als boswachter functioneerde. Staatsbosbeheer kon zich geen betere ambassadeur wensen.

Jenny zat vol met ideeën en energie. Kon gepassioneerd over haar gebieden, de natuur en haar vele persoonlijke ervaringen in de natuur vertellen. Zij kon als geen ander mensen met natuur en landschap verbinden en kinderen een onvergetelijke natuurervaring meegeven. Haar blogs werden door veel mensen gelezen.

Ook toen wij van Rotterdam naar Den Haag verhuisden kregen wij van Jenny en haar collega’s een rondleiding in het Haagse Bos aangeboden, die Jenny natuurlijk verzorgde. Zij vond dat wij onze achtertuin beter moesten leren kennen en wilde de mooie cultuurhistorie en natuurwaarden die het Haagse Bos rijk is met ons delen.

Als ik de afgelopen jaren voor een overleg vanuit ons kantoor door het Haagse Bos richting het provinciehuis liep, keek ik regelmatig naar de plekken die Jenny ons had laten zien. Eigenlijk liep Jenny dan met je mee. Wat een ongelofelijke inspirerende vrouw.

De vele kinderen en volwassenen die Jenny de afgelopen jaren heeft weten te raken en te winnen voor de natuur, zijn de zaadjes die zij heeft geplant. Een heel mooi bos van mensen die door Jenny van de natuur zijn gaan houden of hun gevoel voor de natuur verder heeft versterkt. Een sterk fundament voor de toekomst. Want komende generaties zullen het werk van Jenny moeten voortzetten.

Zie om en koester de mooie momenten. Kijk vooruit en neem Jenny in gedachten mee. Ik wens haar vriend, familie en alle collega’s en vrijwilligers de kracht om dit grote verlies een plaats te geven in het verdere leven.

Alex Ouwehand
Directeur Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland

Meer informatie? Neem contact op met