In Memoriam Jan Robberegt

18 oktober 2023

Vandaag bereikte mij het droeve bericht dat Jan Robberegt afgelopen maandag op 72-jarige leeftijd is overleden. Ik leerde Jan in 2007 persoonlijk kennen in zijn periode als wethouder van de gemeente Vlaardingen.

Afkomstig uit Schiedam kwam hij in zijn jeugd al vaak in Midden-Delfland om te fietsen, wandelen en varen. Niet voor niets maakte Midden-Delfland daarom tijdens zijn wethouderschap deel uit van zijn portefeuille.  Er ontstond zo een levenslange verbinding met dit prachtige provinciale landschap ingeklemd in de stedenring van de Metropoolregio. Hier is zijn grote bestuurlijke betrokkenheid bij Midden-Delfland ontstaan en voor de Broekpolder en de Zuidbuurt.

De zorg voor de groene long van de Metropoolregio, het prachtige open weidegebied met zijn mooie polders en weidevogels, de prachtige cultuurhistorie met z’n eeuwenoude boerderijen en vaarwegen ervaarde Jan als een persoonlijke missie. Ook na zijn wethouderschap bleef hij zich inzetten voor natuur en landschap en natúúrlijk voor Midden-Delfland.

Hij werd lid van de Midden-Delflandvereniging en vertegenwoordigde deze vereniging ook in het Hoogheemraadschap van Delfland. Op 19 mei 2016 werd hij ook lid van onze Raad van Aangesloten Organisaties. Tot aan zijn overlijden was hij hiervan actief lid. In deze laatste zeven jaar werkte wij actiever samen en zette Jan zich helemaal in voor natuur en landschap in Zuid-Holland, maar bovenal natúúrlijk voor Midden-Delfland. Persoonlijk zei hij altijd: “Stad en Platteland hebben elkaar nodig om een leefbare en aantrekkelijke regio te blijven waar mensen veilig en gezond kunnen wonen, werken en recreëren”. Hij vond het mooi om hier ook vanuit de Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland een bijdrage aan te kunnen blijven leveren. We zijn Jan veel dank verschuldigd voor deze jarenlange inzet.

Jan Robberegt blijft voor ons voor altijd verbonden aan de zorg en het behoud van het belangrijke provinciale landschap Midden-Delfland. Jan bedankt!

Alex Ouwehand
Directeur Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland