Landelijk impactrapport 2023: samen maakten we deze impact

12 maart 2024

Impactrapport 2023: samen maakten we deze impact

Graag delen wij ons Impactrapport 2023. Want ook vorig jaar maakten we impact met twaalf Natuur- en Milieufederaties. Dit rapport geeft een goed beeld van de impact die we maken en welke resultaten we behalen. Ook zoomen we in op de ontwikkelingen door de jaren heen.

Bekijk hier het Impactrapport 2023

In het Impactrapport lees je meer over onze activiteiten en de effecten daarvan binnen onze programma’s Klimaat & EnergieBiodiversiteit en Circulaire Samenleving. Per programma noemen we voorbeelden uit de provincies. Verder spotten we drie algemene trends:

1. Stabiel beeld – we zien op veel vlakken dat onze cijfers stabiliseren en hiermee een gelijkmatig beeld vertonen over de jaren heen.
  2. Stijging van betrokken burgers.
  3. Steeds meer samenwerking met koploperbedrijven.

Interessante impactcijfers

Vorig jaar hadden we 1.260 aangesloten lokale groepen en organisaties. Ook ondersteunden we 1.770 maatschappelijke initiatieven. Verder gaven we 3.680 bedrijven advies over duurzame bedrijfsvoering. En we waren betrokken bij 676 beleidsontwikkeltrajecten. Dit zijn nog maar een aantal voorbeelden van de impact die we in 2023 hebben gemaakt. Alle impactcijfers kun je hier bekijken.

Jaarlijkse meting

Jaarlijks meten we als Natuur en Milieufederaties onze impact. Hiermee willen we inzicht krijgen in hoe onze activiteiten bijdragen aan het bereiken van de Sustainable Development Goals. Sinds 2017 voeren we deze impactmeting uit. Het impactrapport bundelt kerncijfers (impactcijfers), hoofddoelen en voorbeelden.

Bekijk hier de facts en figures van 2023