Hollandse Duinen genomineerd voor mooiste natuurgebied

11 oktober 2016

Hollandse Duinen genomineerd voor mooiste natuurgebied

De Hollandse Duinen zijn genomineerd om mee te doen met de wedstrijd www.mooistenatuurgebied.nl van Nederland! Maandagavond 10 oktober werd dit door prof. mr. Pieter van Vollenhoven – voorzitter van de vakjury – tijdens de uitzending van De Wereld Draait Door bekend gemaakt. Alle partners, waaronder de NMZH, zijn uiteraard erg blij én trots op deze nominatie. Tot en met 31 oktober kan iedereen een stem op het natuurgebied uitbrengen.
stembuttonDe drie natuurgebieden met de meeste stemmen worden de komende jaren begeleid om zich om te vormen tot nationaal park van wereldklasse. Daar wil beoogd Nationaal Park Hollandse Duinen graag bij zitten!

Stem op Nationaal Park Hollandse Duinen!

Wij hebben je hulp hard nodig. Wat kun je doen?

• ga naar www.mooistenatuurgebied.nl/duinen en breng uw stem uit op de Hollandse Duinen;
  • of SMS “natuur 06” naar 1008;
  • deel je steun: met een opvallende post op facebook (@nationaalparkhollandseduinen),
  • twitter (@NPhollandsduin) of Instagram;
  • download een poster van de website en hang die voor je raam, zodat de hele buurt ziet dat jij ook meedoet.
Foto: Eric Wisse (c)

Met tien andere organisaties is de Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland initiatiefnemer van Nationaal Park Hollandse Duinen. Het gaat om het gebied van Hoek van Holland tot en met de Langevelderslag bij Noordwijk, een grenzeloos mooi kustlandschap waar landgoederen, duinen, zeedorpen en steden elkaar afwisselen. Eeuwenlang door Hollandse meesters vastgelegd, en nog steeds kan je er genieten van water, ruimte, licht en de altijd veranderende natuur van de duinen.

Aan de verkiezing voor het mooiste natuurgebied van Nederland doen 20 natuurgebieden mee. Ze zijn uitgekozen door een vakjury onder leiding van Pieter van Vollenhoven. De drie gebieden met de meeste stemmen krijgen van de Nederlandse overheid een flinke ondersteuning om de natuur te beschermen en te beheren, en te zorgen dat mensen binnen en buiten Nederland de unieke schoonheid van deze Nationale Parken van wereldklasse leren kennen.

NP Hollandse Duinen (c) 2016

Voor de Hollandse Duinen is de verkiezing tot mooiste natuurgebied van Nederland extra belangrijk. Wordt Hollandse Duinen een van de drie mooiste natuurgebieden van Nederland, dan wordt het mogelijk het dichtbevolkte en veelbezochte Zuid-Hollandse kustgebied als één aaneengesloten natuurgebied te ontwikkelen. Bollenstreek, strandwallenlandschap en Hof van Delfland horen erbij. Door de kern van beschermde Natura 2000-gebieden te verbinden met het omliggende cultuurlandschap, komt de nadruk bij het beschermen van de natuur minder te liggen bij het inperken van economische belangen en juist meer bij de aantrekkingskracht van het héle landschap op toeristen en recreanten. Bezoekers kunnen via een slim zoneringssysteem worden opgevangen in de minder kwetsbare gebieden zodat de kwetsbare gebieden worden ontzien. Deze integratie van natuur met toerisme versterkt het draagvlak voor natuurbescherming bij ondernemers. Zo doorbreken we de spanning tussen natuurbescherming en economische belangen. Dat is goed voor de economie, het draagvlak voor natuurbescherming en dus voor de natuur.

NP Hollandse Duinen (c) 2016

stembuttonWint Hollandse Duinen de verkiezing tot mooiste natuurgebied, dan wordt ook de overlegstructuur voor dit gebied versterkt en worden natuurbelangen beter behartigd. De ontwikkeling van Hollandse Duinen tot Nationaal Park levert meer bekendheid op voor het bijzondere kustlandschap en de unieke wijze waarop natuur en cultuurlandschap in dit dichtbevolkte gebied met elkaar verbonden zijn. Die bekendheid en de bijbehorende trots scheppen op hun beurt draagvlak voor de instandhouding van dit oer-Hollandse landschap.

Help dus mee en breng je stem uit voor Hollandse Duinen als mooiste natuurgebied van Nederland! Stem via de website of sms NATUUR (spatie) 06 naar 1008.

Stemmen kan tot en met 31 oktober 2016.