Andre Kuipers ambassadeur voor Nacht van de Nacht

13 juli 2016

Andre Kuipers ambassadeur voor Nacht van de Nacht

Dit jaar zetten maar liefst 9 bekende Nederlanders zich in voor de Nacht van de Nacht. In de campagne van de Natuur en Milieufederaties worden bedrijven en gemeenten opgeroepen spaarzamer en slimmer met verlichting om te gaan. Tijdens de Nacht van de Nacht, die dit jaar op 29 oktober valt doven bedrijven en gemeenten reclameverlichting en aanlichting van gebouwen en worden er honderden evenementen in het duister georganiseerd. Afgelopen jaar bezochten 40.000 mensen meer dan 350 nacht-evenementen om te genieten van de duisternis. Naast Vincent Bijlo, oud minister Cramer, Govert Schilling, dichter Ingmar Heijtze en natuurfotograaf Johan van de Wielen sluiten dit jaar ruimtevaarder Andre Kuipers,  Anita Witzier, Maurits Groen (nr 1 in de duurzame top 100) en Marga Hoek (De Groene Zaak) aan als nieuwe ambassadeurs in de Nacht van de Nacht campagne.

Veel verlichting in Nederland

Nederland is een van de meest verlichte landen ter wereld. Vanuit de ruimte gezien licht Europa enorm op en binnen Europa zijn België en Nederland het meest verlicht. Door spaarzamer en slimmer te verlichten kan veel geld en energie bespaard worden. Veel reclameverlichting blijft de hele nacht branden en parkeerplaatsen en wegen hoeven niet de hele nacht verlicht te worden als er nauwelijks iemand gebruik van maakt. Ook heeft voldoende duisternis een positief effect op de gezondheid en afweersysteem van mens en dier. Sinds de komst van elektrisch licht zijn mensen gemiddeld 1,5 uur korter gaan slapen. Melatonine, een hormoon dat in het donker wordt aangemaakt versterkt ons afweersysteem en heeft een remmend effect op het ontstaan van kanker.

Oproep

De Natuur en Milieufederaties hebben deze week een oproep uitgedaan aan bedrijven en gemeenten om ook dit jaar weer mee te doen met de campagne en massaal de lichten te doven. Nu al hebben zich 24 gemeenten en bedrijven aangemeld op de website waaronder Rabobank, Ikea, Achmea, Hogeschool Utrecht, gemeente Oldenzaal, gemeente Gemert-Bakel en gemeente Vught. Bedrijven en gemeenten kunnen zich aanmelden op http://www.nachtvandenacht.nl/licht-uit-bij/ Ook staan de eerste 30 activiteiten voor 29 oktober al weer aangekondigd op de website van de Nacht van de Nacht.

André_Kuipers