Aanvullingen nodig op effectenbeschrijving uitbreidingsplannen Rotterdam The Hague Airport

26 april 2016

Aanvullingen nodig op effectenbeschrijving uitbreidingsplannen Rotterdam The Hague Airport

In de rapporten die luchthaven Rotterdam The Hague Airport (RTHA) heeft opgesteld om haar wensen voor uitbreiding te onderbouwen wordt nog geen volledig beeld gegeven van de effecten op de leefomgeving. Dat constateert de Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland (NMZH) na een analyse van de door de luchthaven gepubliceerde plannen. In een quick scan van 42 punten laat de NMZH zien waar de plannen tekort schieten. De NMZH vindt dat aanvullende informatie op deze punten nodig is om een zorgvuldig besluit te kunnen nemen over de toekomst van de luchthaven.

Rapport_NMZH_RTHADe uitbreidingsplannen van de luchthaven zijn fors. De luchthaven wil gaan vliegen op circa 10 tot 15 nieuwe bestemmingen. De huidige geluidsruimte biedt daar geen mogelijkheden voor. In het luchthavenbesluit, dat eind dit jaar door de Staatssecretaris genomen wordt, wil de luchthaven meer geluidsruimte krijgen. Hiermee wil de luchthaven het aantal vluchten toe laten nemen met ruim 75% en ontstaat er meer ruimte voor vluchten met de politie- en traumahelikopter. De luchthaven wil jaarlijks bijna 3 miljoen passagiers gaan vervoeren, in 2015 waren dit er nog geen 1,7 miljoen. Volgens de RTHA dragen de uitbreidingsplannen bij aan een ‘nieuwe balans’ voor de luchthaven.

Ontbrekende informatie over ultrafijnstof

In de rapporten ontbreekt informatie over de effecten op de concentraties ultrafijnstof. Ongeveer anderhalf jaar geleden bleek uit onderzoek van TNO rond Schiphol dat opstijgend vliegverkeer voor verhoogde concentraties ultrafijnstof zorgt in de nabije omgeving. Ultrafijnstof heeft negatieve gevolgen voor de gezondheid omdat deze kleine deeltjes makkelijke in de bloedbaan doordringen en kunnen zorgen voor ontstekingen en uiteindelijk ook voor vroegtijdige sterfte. In de rapporten gaat de luchthaven niet in op de effecten op de concentraties ultrafijnstof omdat volgens de luchthaven de benodigde kennis ontbreekt. De NMZH vindt dit onacceptabel voor een aspect dat zo relevant kan zijn voor de gezondheid van tienduizenden omwonenden.

Relevantie voor zakelijk reizigers onduidelijk

Ook de relevantie van de luchthaven voor zakelijke reizigers wordt onvoldoende in de rapporten beschreven. Rotterdam The Hague Airport wil zich verder ontwikkelen als een zakelijke luchthaven. Recent onderzoek van de Erasmus Universiteit toont echter aan dat het zakelijke profiel de afgelopen jaren juist verminderd is en de nadruk steeds meer op vakantiereizigers is komen te liggen. Het is dus de vraag of de behoeften van de zakelijke reiziger niet met het bestaande aantal vluchten opgevangen kan worden. Deze vraag wordt in de rapporten niet beantwoord.

Volledige en juiste informatie nodig voor zorgvuldige besluitvorming

De NMZH zal haar quick scan aanbieden aan RTHA, betrokken overheden en andere stakeholders en hen verzoeken om de effecten volledig in beeld te brengen. Alleen wanneer de effecten van de gewenste uitbreidingsplannen van RTHA volledig en juist in beeld worden gebracht kan de overheid tot een zorgvuldig besluit komen.

Lees meer: