23 juni landelijke protestdag luchtvaartgroei

5 juni 2018

23 juni landelijke protestdag luchtvaartgroei

Op zaterdag 23 juni om 13.00 uur slaan bewonersgroepen en milieuorganisaties de handen ineen om een stop op de luchtvaartgroei te eisen. Deze partijen, waaronder de Natuur en Milieufederatie Noord-Holland, roepen samen de overheid op om de luchtvaartsector aan banden te leggen en te investeren in alternatieven. Op de actiedag gaan betrokkenen in zes steden rondom de luchthavens tegelijk de straat op om te laten zien dat de groeiende luchtvaart een nationaal probleem is.

Bezorgde Nederlanders
We kunnen niet langer onze ogen en oren sluiten voor de eindeloze groei van de luchtvaart. Steeds meer Nederlanders maken zich zorgen om het veranderende klimaat, de toenemende overlast en de bizarre uitzonderingspositie van de luchtvaart. Het ouderwetse overheidsbeleid leidt tot steeds meer vluchten, grotere vliegvelden en onmogelijk lage ticketprijzen. Maar groei van de luchtvaart gaat niet samen met een groene, veilige toekomst. We willen betaalbaar en snel op een duurzame, klimaatvriendelijke manier kunnen reizen.

Investeer in alternatieven
De groei van de luchtvaart moet stoppen. Ten opzichte van het klimaat en de omwonenden kunnen we niet langer stil zijn en toestaan dat Schiphol als een rupsje-nooit-genoeg maar blijft groeien. Daarom roepen bewonersgroepen en milieuorganisaties de overheid op in te grijpen en te investeren in alternatieven. Stop de oneerlijke concurrentiepositie van de luchtvaart ten opzichte van de trein en bus. Hef belasting op vliegtickets en kerosine.

Actiedag 23 juni
Door het hele land wordt op een creatieve manier een rood signaal afgegeven dat vanuit het vliegtuig te zien is. Wilt u ook uw stem laten horen en meedoen? Meld u dan aan via www.stopluchtvaartgroei.nl. Hier vindt u ook informatie over de invulling van de middag.

Deze actiedag is een initiatief van Natuur en Milieufederatie Noord-Holland, Greenpeace en  het Landelijk Bewonersberaad Luchtvaart (LBBL).

De feiten over vliegen leest u op de website eerlijkovervliegen.nl