Weg met de wegwerpmaatschappij

Weg met de wegwerpmaatschappij

Ook in Zuid-Holland staan we voor grote uitdagingen. Om de grenzen van de aarde te respecteren zullen we toe moeten werken naar een circulaire samenleving. Een samenleving waarin we samen minder spullen en grondstoffen gebruiken. Waarin we een product en de grondstoffen die erin zitten na gebruik niet afdanken, maar hergebruiken. Waarin we op zoek gaan naar manieren om kringlopen te sluiten en ketens korter te maken. Kortom; een samenleving waarin we minder nodig hebben en producten langer kunnen gebruiken, hergebruiken en repareren. Hiervoor is een transitie nodig naar een circulaire economie. Een economie waarin we water, nutriënten en koolstof steeds opnieuw gebruiken en verlies aan natuurlijke bronnen minimaliseren. Als NMZH vinden wij dat een circulaire samenleving verder moet gaan dan alleen producenten die materialen hergebruiken en overheden die circulair inkopen. Maar ook wij samen een belangrijke rol spelen in deze transitie. Als consument bepalen wij met ons koopgedrag hoe de samenleving van morgen eruit gaat zien. Alles wat wij niet kopen wordt uiteindelijk niet meer geproduceerd. Met onze gezamenlijke koopkracht kunnen wij microplastics uit persoonlijke verzorgingsproducenten en cosmetica krijgen. Geen PFAS meer in producten, door bijvoorbeeld geen pannen met Teflon meer te kopen. Door voedsel van dichtbij en meer biologisch producten te kopen, krijgen wij het massale gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen uit ons voedsel. Maar geven wij boeren ook meer toekomstperspectief. Kijk op Home – De Kortste Weg voor de boeren in Zuid-Holland die ook graag voor jou voedsel produceren.

Als jij er ook zo overdenkt, helpen we je graag verder op een manier die bij jou past. Alles begint met een persoonlijke stap, maar zo maken wij gezamenlijk wel een hele grote stap richting een circulaire samenleving. Met een meer gezonde en natuur-inclusieve samenleving als beloning. Samen realiseren wij zo meer dan wij nu kunnen bedenken. Als NMZH werken wij met alle andere provinciale milieufederaties samen in het Servicepunt Circulair en staan graag klaar voor je vragen. Maar geven wij ook suggesties en nuttige informatie over wat je zelf kan doen of samen met anderen. Kijk op Meedoen – Servicepunt Circulair (servicepunt-circulair.nl).

Misschien wil je eerst je eigen voetafdruk meten zodat je kan zien waar voor jou nog het verschil is te maken. Kijk op Home – De Voetafdruk (voetafdruknederland.nl) . In Zuid-Holland, maar ook in andere provincies zijn veel mensen je al voorgegaan.

Je kan dus meer dan je denkt persoonlijk bijdragen. Ik hoop je daarom binnenkort te ontmoeten in onze circulaire samenleving. Met onze gezamenlijke consumentenkracht staan we sterk! Heb je vragen of suggesties? Of wil je met ons samenwerken in de circulaire samenleving? Neem dan contact op via info@milieufederatie.nl. Samen werken we zo aan een mooi en duurzaam Zuid-Holland.

Blog geschreven door: