Plan voor 10 miljoen extra bomen in Nederland valt in de prijzen

29 september 2019

De Postcode Loterij gaat de aanplant van 10 miljoen bomen in Nederland mogelijk maken met een extra schenking van 2.250.000 euro aan de Natuur en Milieufederaties. Dit maakte de loterij bekend tijdens de Klimaatstaking in Den Haag.

Met ‘Plan Boom’ willen de Natuur en Milieufederaties (NMf), waaronder ook NMZH, werken aan het terugdringen van de CO2-uitstoot en een gezonder klimaat en de vergroening van onze leefomgeving. Dat gaan we doen door bomen aan te planten. In tuinen, plantsoenen, parken, bedrijventerreinen, bermen en in het buitengebied. NMf kreeg het goede nieuws over de schenking te horen tijdens de start van de Klimaatstaking. Annie van de Pas, netwerkdirecteur van NMf: ‘Dit is fantastisch nieuws, zeker op deze dag! Plan Boom draagt concreet bij aan de klimaatdoelen waar we vandaag voor in beweging komen. Het geeft iedereen de kans om direct iets bij te dragen door mee te doen aan het planten van deze 10 miljoen bomen. Daarom ben ik er zo trots op dat we dit plan, samen met een brede coalitie van partners, dankzij de bijdrage van de Postcode Loterij nu kunnen gaan realiseren.’

10 miljoen effecten

Ontbossing zorgt voor zo’n 20 procent van de opwarming van de aarde. Het aantal bomen dat CO2 uit de lucht kan halen slinkt hard, mondiaal en ook in Nederland. Dat willen we een halt toeroepen. Met 10 miljoen bomen! Eén boom kan gemiddeld al 1 ton CO2 binden in 50 jaar tijd. 10 miljoen bomen kunnen dan, reken maar uit…10 miljoen ton CO2 vastleggen. Dat is een wezenlijke bijdrage! En bomen zijn voor heel veel meer dingen belangrijk: zoals voor de biodiversiteit, voor de gezondheid, een schone leefomgeving en ze hebben een aandeel in ons gevoel van welbevinden.

Bomen en burgers

In het project Plan Boom werken de Natuur en Milieufederaties nauw samen met Stichting LandschappenNL, Stichting wAarde, De Stedelijke Milieucentra en LSA bewoners. Onze ambitie is om de 344 miljoen bomen in Nederland in de komende vier jaar uit te breiden met zo’n 3%. Bij Plan Boom gaat het om bomen, maar net zo goed om burgers. We willen de samenleving nauw betrekken bij deze vergroeningsslag. Iedereen krijgt de kans om heel concreet een bijdrage te leveren aan het verbeteren van het klimaat door een of meerdere bomen te planten in zijn of haar eigen directe omgeving.

Met dank aan de deelnemers van de Postcode Loterij

De NMf mag als vaste beneficiënt sinds 1996 rekenen op jaarlijkse ondersteuning van de Postcode Loterij. Het bericht over de extra schenking komt in aanloop naar het Goed Geld Gala van de Postcode Loterij dat in maart 2020 wordt georganiseerd. Dan maakt de Loterij bekend welk bedrag zij in totaal, dankzij haar deelnemers aan goededoelenorganisaties, kan schenken. 50% van de inleg in de Postcode Loterij gaat naar goede doelen die zich sterk maken voor mens en natuur. Vorig jaar was dit een totaalbedrag van ruim 357,5 miljoen euro.

Bron foto: Roy Beusker

Meer informatie? Neem contact op met