Agroforestry: landbouw met bomen ook in Zuid-Holland

Agroforestry of boslandbouw krijgt steeds meer aandacht vanwege de voordelen voor klimaat, landschap en biodiversiteit. Maar het inpassen van bomen en struiken op moderne landbouwbedrijven is niet ‘klip-en-klaar’. Er zijn veel mogelijke systemen, en nog veel meer soorten bomen en struiken met ieder meerdere ecologische functies.

27 juni 2023

Om in onze provincie meer te leren over de vertaling naar de praktijk, naast alle kennis die al beschikbaar is, start de NMZH na de zomer met twee projecten rondom Agroforestry. Een Living Lab waarin we een extra impuls geven aan agroforestry door te experimenteren met voedsellandschappen en bomen op verschillende gronden om zo te leren over nieuwe verdienmodellen en toepassingsmogelijkheden voor de landbouw in samenhang met natuur.

Ook starten we samen met Natuur en Milieufederatie Noord-Holland en Utrecht een project om proefpercelen agroforestry aan te leggen en deze kennis door te ontwikkelen tot ‘Do It Yourself’ pakketten. Doel van dit project is om een laagdrempelige manier te ontwikkelen voor een grote groep agrariërs om met agroforestry te starten en te experimenteren.

We zoeken daarvoor geïnteresseerde boeren die mee willen werken aan de aanleg van een proefperceel op hun terrein. Een proefperceel is ca. 0,5-1 hectare (250 – 1500 bomen en struiken) waar de boer kan experimenteren met elementen van agroforestry. Denk aan een perceel met walnoten- of fruitbomen waar hagen en een bloemenrand terugkomen voor de insecten die weer zorgen voor de bestuiving van de bomen.

Heb je interesse om mee te werken of ken je iemand voor wie dit interessant is?
Neem dan contact op met m.vellekoop@milieufederatie.nl

Wil je meer weten over de toepassing van agroforestry, bekijk dan deze links:

www.landbouwmetnatuur.nl

www.agroforestrynetwerk.nl

www.louisbolk.nl/projecten/agroforestry-landbouw-en-bomen-integreren

Voor meer informatie, neem contact op met:

Profiel Mellanie Vellekoop

Mellanie Vellekoop