Unilever-topman Paul Polman is groenste CEO van Nederland

10 december 2015

Unilever-topman Paul Polman is groenste CEO van Nederland

Vijf milieuorganisaties hebben Unilever-topman Paul Polman aangewezen als de groenste ceo van Nederland. BNR vroeg WNF, Natuur en Milieu, Natuurmonumenten, Greenpeace, De Natuur en Milieufederaties om een top drie samen te stellen en daarbij kwam de naam van Polman het vaakst naar voren.

Een beter milieu begint niet alleen bij jezelf, het begint voor een groot deel bij het bedrijfsleven, waar de denk-, daad- en geldkracht vandaan moet komen die nodig zijn om de doelen te halen die de wereld zichzelf dezer dagen stelt in Parijs. Nederlandse milieuorganisaties wijzen in dat kader Unilever-topman Paul Polman aan als de Groenste ceo van Nederland. We zijn er nog lang niet, maar veel bedrijven hebben inmiddels al lang en breed politiek Den Haag ingehaald als het gaat om vergroening, zeggen de milieuorganisaties tegen redacteur Elisabeth Steinz.

Ambities
En hoewel alle benaderde organisaties vinden dat er nog heel veel stappen gemaakt moeten worden, erkent ook Coraline Bronsky van Natuurmonumenten dat Polman duidelijk laat zien dat hij grote ambities heeft. “Het is een goede leider, mensen kijken en luisteren graag naar hem en zijn dan ook geneigd hem te volgen en dat zie je nu ook gebeuren bij Unilever. Hij maakt echt werk van verduurzaming van zowel bedrijfsdoelstellingen als de interne bedrijfsvoering, waarmee ze volgens ons veel ambitie en lef tonen.”

Ook bij Joris Wijnhoven van Greenpeace kan Polman wel wat potten breken. “Hij heeft ervoor gekozen om uitBusiness Europe te stappen, omdat hij vindt dat die club aan de verkeerde kant van de streep staat als het gaat om duurzaamheid. Dat vinden we echt een hele goede stap, daarom staat hij wat ons betreft bovenaan.”

De volledige top-12 ziet er als volgt uit:

Netwerkdirecteur Corinne de Jonge van Ellemeet van De Natuur en Milieufederaties wijst erop dat Unilever onder de leiding van Paul Polman in 2010 het Sustainable Living Plan (SLP) geïntroduceerd heeft. In dit plan kondigt Unilever aan de milieubelasting te halveren voor 2020, en in hetzelfde jaar alle landbouwgrondstoffen 100% duurzaam in te kopen. “Mensen als Paul Polman van Unilever, Peter Blom van Triodos en Evert den Boer van Greenchoice geven een enorme boost aan de beweging om Nederland te verduurzamen. We zijn blij met dit soort bedrijven. Het zijn partners in onze missie voor een mooier en duurzamer Nederland.”

Biografie Paul Polman

Paul Polman, geboren op 11 juli 1956 in Enschede, studeerde in 1977 af in de bedrijfseconomie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Aan de University of Cincinnati behaalde hij daarna een Master in Economics en een MBA in Finance and International Marketing. Zijn loopbaan begon hij als cost analyst bij Procter & Gamble. In 1995 werd Polman managing director bij dat bedrijf in het Verenigd Koninkrijk.

Tot 2001 was hij president global fabric care, om vervolgens group president Europe te worden. Na een kort uitstapje naar Nestlé tussen 2006 en 2009 werd hij in januari van dat jaar ceo van Unilever, als opvolger van de Fransman Patrick Cescau. Onder Polmans leiding wordt stevig ingezet op duurzaamheid, met als voornaamste stap de introductie van het Sustainable Living Plan (SLP) in november 2010.