Uitbreidingsplannen Rotterdam The Hague Airport gepresenteerd

16 maart 2016

Uitbreidingsplannen Rotterdam The Hague Airport gepresenteerd

Op 14 maart 2016 heeft Rotterdam The Hague Airport (RTHA) de rapporten gepresenteerd die de plannen van de luchthaven voor een uitbreiding van het aantal vluchten onderbouwen. De Natuur en Milieufederatie zal de komende periode de rapporten analyseren op de effecten voor omwonenden en de leefomgeving. De luchthaven wil gaan vliegen op circa 10 tot 15 nieuwe bestemmingen. De huidige geluidsruimte biedt daar geen mogelijkheden voor. In het luchthavenbesluit, dat eind dit jaar door de Staatssecretaris genomen wordt, wil de luchthaven meer geluidsruimte krijgen. Hiermee  wil de luchthaven het aantal vluchten toe laten nemen met ruim 75% en ontstaat er meer ruimte voor vluchten met de politie- en traumahelikopter. Volgens de RTHA dragen de uitbreidingsplannen bij aan een ‘nieuwe balans’ voor de luchthaven.

Balans?

De NMZH betwijfelt of er sprake kan zijn van een balans als alleen de luchthaven profiteert van de uitbreiding, terwijl de leefomgeving en omwonenden de rekening betalen door meer overlast. Om dit te onderzoeken analyseert de NMZH de komende periode de uitbreidingsplannen van de luchthaven. Ook onderzoekt de NMZH of de effecten van de uitbreidingsplannen correct beschreven zijn in de rapporten.

Behoud van kwaliteit van de leefomgeving

Daarnaast gaat de natuur en milieufederatie als lid van de Commissie Regionaal Overleg (CRO) het gesprek aan met bewoners, overheden, de luchthaven en andere betrokkenen over de toekomst van de luchthaven. De NMZH is hierbij van mening dat een verdere ontwikkeling van RTHA niet ten koste mag gaan van de kwaliteit van de leefomgeving.