Postcode Lottery Green Challenge: inschrijving gestart!

3 maart 2016

Postcode Lottery Green Challenge: inschrijving gestart!

De winnaar ontvangt 500.000 euro om zijn of haar product of dienst verder te ontwikkelen en op de markt te brengen. De runner-up ontvangt 200.000 euro. Kandidaten kunnen hun ondernemingsplan inzenden via www.greenchallenge.info. De winnaar wordt op 14 september door een internationale jury gekozen tijdens de finale in Amsterdam.

Klimaatverandering aanpakken
Vanuit de missie bij te dragen aan een groenere wereld organiseert de Nationale Postcode Loterij sinds 2007 de Postcode Lottery Green Challenge. Marieke van Schaik, managing director Nationale Postcode Loterij: “Klimaatverandering vraagt een nieuwe manier van denken. Innovatieve ondernemers op het gebied van duurzaamheid moeten we koesteren en stimuleren, daarom zijn we in 2007 met de Postcode Lottery Green Challenge gestart. De creativiteit, het doorzettingsvermogen en de ambitie waarmee deze startups de huidige uitdagingen op onze planeet te lijf gaan is geweldig om te zien. Dit jaar vieren we een jubileum, de 10e editie! Ik ben erg benieuwd welke veelbelovende startups ons dit jaar verrassen.”

Aanmelden & selectieproces
Startups kunnen tot en met 1 juni hun ondernemingsplan inzenden via www.greenchallenge.info. In juli maakt de pre-jury de 25 genomineerden bekend. In augustus wordt duidelijk welke vijf doorgaan naar de finale. Tijdens deze finale op 14 september in Amsterdam pitchen de vijf finalisten hun ondernemingsplan aan de internationale jury, publiek en pers en wordt bekend wie van hen de hoofdprijs van 500.000 euro wint. Alle vijf finalisten krijgen na de competitie een intensief 10-daags acceleratorprogramma aangeboden om hun zakelijke kansen te optimaliseren.

10e editie, Bill Clinton inspireerde tot opzet wedstrijd
In 2006 bezocht voormalig president Bill Clinton Nederland op uitnodiging van de Postcode Loterij. Hij sprak over het belang van steun aan innovatieve duurzame ondernemers in de strijd tegen klimaatverandering. Deze toespraak inspireerde de Postcode Loterij en een jaar later was de eerste editie van de Postcode Lottery Green Challenge een feit. In de afgelopen negen jaar heeft de competitie zich bewezen als een podium voor veelbelovende startups op het gebied van CO2-reductie. Naast het prijzengeld voor de winnaar en de runner-up, staat een plek in de finale garant voor internationale media-aandacht en voor meer vertrouwen bij investeerders. Vorig jaar won de Nederlander Jurriaan Ruys. Hij wist de jury te overtuigen met zijn Land Life Company. Een organisatie die biologisch afbreekbare couveuses ontwikkelt waarmee jonge boompjes in extreem droge gebieden kunnen overleven en herbebossing mogelijk wordt. Bewatering en onderhoud zijn dan niet nodig. Dankzij het prijzengeld zijn demonstratieprojecten met een oppervlakte van ruim zeven keer het Vondelpark gerealiseerd in Mexico, Spanje en Californië. Met deze projecten laat Land Life Company (lokale) overheden zien hoe men op effectieve wijze natuurherstel kan realiseren.