Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland Samen voor een mooi en duurzaam Zuid-Holland
Menu

NMZH op bezoek bij Unilever

De NMZH brengt met enige regelmaat werkbezoeken een duurzame en/of innovatieve bedrijven in Zuid-Holland. In dat kader werd op 30 oktober een bezoek gebracht aan Unilever in Rotterdam. Unilever staat als multinational bekend om haar koploperspositie op het gebied van verduurzaming en de NMZH was dan ook erg geïnteresseerd om meer te horen over de ambities en aanpak van dit bedrijf.

Eén van de drie doelstellingen van Unilever heeft betrekking op duurzame landbouw. Het doel is om in 2020 de landbouwproductie die gebruikt wordt voor de producten in Unilever volledig te verduurzamen. In 1996 is gestart met het programma voor duurzame landbouw en op dit moment is een duurzaamheidsniveau van 48% bereikt. In een ‘sustainable agriculture code’ heeft Unilever vastgelegd aan welke criteria duurzame landbouw volgens moet voldoen. Voor Unilever is er niet één weg naar Rome om de duurzame doelstellingen te halen, maar meerdere wegen.

Als NMZH kijken wij vooral naar kansen voor verduurzaming op regionaal niveau. Als multinational richt Unilever zich echter bijna volledig op globale schaal. Op dat niveau zet Unilever dan ook in op verduurzaming. Dat betekent niet dat Unilever geen oog heeft voor de lokale situatie waar de productie van haar grondstoffen plaatsvindt. Er wordt ook aandacht besteed aan samenwerking met lokale organisaties en samenwerking in de keten. Hierdoor kan bijvoorbeeld de positie van kleine boeren versterkt worden.

Naast veel aandacht voor duurzame landbouw richt Unilever zich ook op educatie en gedragsverandering van consumenten. Unilever is zich er sterk van bewust dat zij niet alleen voor verduurzaming kunnen zorgen, maar hier ook andere partijen in de keten en consumenten in mee moeten nemen. Deze gedragsverandering wordt gerealiseerd door bijvoorbeeld educatieprogramma’s gericht op waterbesparing en via het ‘5 leavers for change’ model als leidraad voor gedragsverandering. Ook probeert Unilever haar transport te verduurzamen door efficiënter transport en flexibeler te zijn in de keuze voor modaliteit.

De NMZH kijkt terug op een erg leuk, interessant en werkbezoek aan Unilever. Multinationals zijn niet de partijen waar wij dagelijks contact mee hebben, dus is het extra leerzaam om te horen hoe zij verduurzaming aanpakken. De ambities van Unilever zijn op dit vlak groot en het bedrijf is daarom met recht een koploper.

Sonja RaaijmakersLinkedin profiel van Sonja Raaijmakers
Communicatieadviseur
Telefoonnummer: 06-51160474
s.raaijmakers@milieufederatie.nl

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste natuur en milieunieuws in je mailbox:
Volg ons via social media