Nederlander wil reclameverlichting en verlichting kantoren ’s nachts uit

22 oktober 2015

Nederlander wil reclameverlichting en verlichting kantoren ’s nachts uit

Acht van de tien Nederlands wil dat reclameverlichting en aanlichting van kantoren ’s nachts uitgaat. Vijf van de tien vindt dat de Overheid nachtelijke reclameverlichting en aanlichting van gebouwen moet verbieden. Dat blijkt uit onderzoek dat de Natuur en Milieufederaties (NMF) liet uitvoeren onder ruim duizend Nederlanders. Nederland is een van de meest verlichte landen ter wereld. De NMF roept minister Schultz van Haegen en gemeenten op om reclameverlichting en aanlichten van gebouwen aan banden te leggen en om per gemeente te onderzoeken of openbare verlichting overal wel nodig is. Veel verlichting kan gedimd of gedoofd worden. Door spaarzamer en slimmer te verlichten kan veel geld, energie en CO2 uitstoot bespaard worden. Ook kunnen we dan weer meer van de sterrenhemel genieten.

Lantaarnpalen

Niet alleen reclameverlichting en aanlichting van gebouwen mag uit, ook vindt 61% van de Nederlanders dat veel lantaarnpalen in de nacht gedimd of gedoofd kunnen worden als er minder verkeer is. Voornamelijk om hiermee energie en geld te besparen. Dat veel reclameverlichting of verlichting in kantoren de hele nacht blijft branden wekt ook ergernis op bij publiek. 63% van de ondervraagden ergert zich daar aan.

Nacht van de Nacht

Nederland is een van de meest verlichte landen ter wereld, dat kan veel minder en duurzamer. Daarom wordt door de Natuur en Milieufederaties aanstaande zaterdag voor de 11e keer de Nacht van de Nacht georganiseerd met meer dan 350 activiteiten in heel Nederland. “De manier waarop we nu nog met licht omgaan is vrij lomp, dan kan veel slimmer, veel creatiever. Door inzet van technologie kun je mooier, duurzamer en slimmer verlichten”, aldus ambassadeur Daan Roosegaarde. Roosegaarde zal tijdens de Nacht van de Nacht het licht in het concertgebouw uitdoen tijdens een concert over de Nacht. Govert Schilling vraagt aan bedrijven en gemeenten niet alleen tijdens de Nacht van de Nacht maar vaker lichten te doven. Zodat kinderen die nu opgroeien ook kunnen ervaren hoe mooi ons sterrenstelsel is. “Het is natuurlijk onzin om de hele nacht reclameverlichting te laten branden, die energie kan veel beter benut worden”, aldus ambassadeur Vincent Bijlo. Bijlo zal tijdens de Nacht van de Nacht in een donker Fort Vechten laten zien dat je allerlei leuke dingen kunt doen in het donker, zonder dat overdreven gedoe met licht en lichtreclames.

137 bedrijven en gemeenten

Tijdens de Nacht van de Nacht worden er niet alleen meer dan 350 bijzondere activiteiten georganiseerd in het donker. Ook doven een 137 gemeenten en bedrijven aanlichting en reclameverlichting van gebouwen en monumenten. Nuon en IKEA zijn als bedrijven ambassadeur van de Nacht van de Nacht en roepen andere bedrijven actief op om mee te doen. Naast energie- en geldbesparing heeft voldoende duisternis ook een positief effect op de gezondheid en afweersysteem van mens en dier.