Crowdfunding tegen Brouwerseiland succes, beroep ingediend

15 september 2017

Crowdfunding tegen Brouwerseiland succes, beroep ingediend

Met het bereiken van het streefbedrag van hun crowdfunding starten de Zeeuwse en Zuid-Hollandse Natuur en Milieufederatie samen met andere natuurorganisaties van Bescherm de Kust het beroep bij de Raad van State tegen de komst van het villapark Brouwerseiland in de Grevelingen. In slechts één week tijd is via crowdfunding voldoende geld ingezameld om de strijd tegen Brouwerseiland via juridisch procederen voort te zetten. Eén van de stappen daarvan is 15 september 2015 gezet door hun beroepschrift tegen het bestemmingsplan aan de Raad van State te sturen. De Natuur en Milieufederaties zijn blij met de steun van alle 681 supporters. Het laat de enorme betrokkenheid bij het prachtige gebied en de verontwaardiging over de komst van Brouwerseiland goed zien. De natuur- en milieuorganisaties gaan zich vol energie inzetten op de juridische procedures om de Brouwersdam mooi en open te houden.

Groot maatschappelijk protest

Ondanks enorm maatschappelijk protest heeft de gemeente Schouwen-Duivenland ‘ja’ gezegd voor de aanleg van het villapark Brouwerseiland aan de Brouwersdam. Zeeuwse en Zuid-Hollandse natuurorganisaties, surfers en bewoners vinden de beslissing van de gemeente onbegrijpelijk en geven de strijd tegen de komst van Brouwerseiland niet op. Het villapark zal namelijk de horizon gaan domineren. Natuur gaat verloren, een internationale surfspot is in het geding en het belemmert de publieke toegang van het gebied. Alleen de Raad van State kan de komst van het villapark Brouwerseiland nog stoppen vandaar dat ze volop inzetten op juridisch protest.

Donaties blijven welkom

Donaties om te procederen tegen de komst van Brouwerseiland blijven welkom. De initiatiefnemers kunnen het extra geld goed gebruiken. Alle rechtszaken kosten naar verwachting ca. € 30.000 euro. € 15.000 euro is nu opgehaald, de tweede € 15.000 brengen de organisaties zelf bij elkaar. Maar extra hulp hierbij is zeer waardevol en daarom van harte welkom via www.voorjebuurt.nl/campaigns/stop-brouwerseiland.

Initiatiefnemers van de crowdfunding zijn de Zeeuwse Milieufederatie, mede namens de Zeeuwse partners van Bescherm de Kust: Natuurmonumenten en Stichting Duinbehoud, S.O.S. Surfspot en vele andere surfers, Vereniging voor Natuur- en Landschapsbescherming Goeree-Overflakkee, Ouddorp Kust Ruimte Rust, Natuur- en Vogelwacht Schouwen-Duiveland, Natuur- en Milieufederatie Zuid-Holland, Vereniging Stad en Lande van Schouwen-Duiveland en petitionarissen petitie ‘Stop Brouwerseiland’, namens de ondertekenaars.

Foto: Jaap Schelvis (Saxifraga)