Coalitie Delta Natuurlijk roept staatssecretaris Dijksma op om NIOZ Yerseke te behouden

24 juni 2015

Het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee (NIOZ) dreigt te verdwijnen uit Yerseke. De Coalitie Delta Natuurlijk zou sluiting een slechte keuze vinden. In een brief aan staatssecretaris Dijksma roept de coalitie op om de vestiging van het NIOZ in Yerseke te behouden.

Kennis van internationaal belang

Volgens de Coalitie zou een sluiting van het wetenschappelijke topinstituut een groot verlies zijn. Niet alleen is het NIOZ de plaats waar kennis wordt ontwikkeld ten behoeve van natuur, maar ook om de economische verwevenheid met natuur te kunnen garanderen. Kennis over een rijk en gezond Deltasysteem is van internationaal belang, wetend dat een groot deel van de wereldbevolking in een Delta woont.

Bezuinigingen

Reden voor de mogelijke sluiting zijn bezuinigingen. Er zijn nu twee onderzoekcentra, één in Yerseke en één op Texel en dat is te duur. Het plan is om Yerseke samen te voegen met Texel en de medewerkers uit Zeeland over te plaatsen naar het Waddeneiland.

Beslissing

Op 15 juli beslist de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO), die over de financiering van het instituut gaat, of het instituut in Yerseke zal blijven of niet.

Coalitie Delta Natuurlijk

De Coalitie Delta Natuurlijk is een samenwerkingsverband van Brabants Landschap, Brabantse Milieufederatie, Het Zeeuwse Landschap, Natuurmonumenten, Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland, Staatsbosbeheer, Vogelbescherming Nederland, WNF, Zuid-Hollands Landschap en ZMf.

Downloads

Lees hier de volledige brief van de Coalitie Delta Natuurlijk aan staatssecretaris Dijksma.

Foto: website NIOZ