Challenge Circulair Zuid-Holland van start

15 september 2016

Challenge Circulair Zuid-Holland van start

Met de Challenge Circulair Zuid-Holland slaan de provincie Zuid-Holland, de Natuur- en Milieufederatie Zuid-Holland en Leiden-Delft-Erasmus Centre for Sustainability de handen ineen om zoveel mogelijk ideeën voor een groene toekomst en economische groei op te halen.

Na een eerste selectie krijgen 8 initiatieven de kans om zich te presenteren tijdens het Festival van de Toekomst op 10 november 2016. De meest kansrijke ideeën krijgen uiteindelijk een plek in de toekomstagenda voor Zuid-Holland.

De provincie Zuid-Holland, de Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland en Leiden-Delft-Erasmus Centre for Sustainability slaan de handen ineen om zoveel mogelijk ideeën voor een groene toekomst en economische groei op te halen. Iedereen die een goed idee heeft kan inschrijven voor de ‘Challenge Circulair Zuid-Holland’. Na een eerste selectie krijgen 8 initiatieven de kans om zich op 10 november te presenteren tijdens het Festival van de Toekomst. De meest kansrijke ideeën krijgen uiteindelijk een plek in de toekomstagenda voor Zuid-Holland.

Een provincie zonder afval

We staan in Zuid-Holland voor een enorme uitdaging. In de dichtst bevolkte provincie van ons land willen we ook de komende jaren ruimte blijven bieden aan ontwikkelingen op het gebied van onder andere landbouw, bedrijvigheid en vervoer. En we willen ook nog de leukste provincie zijn om in te wonen en te recreëren. Naast dat alles willen we in 2050 een provincie zijn zonder afval, zonder uitstoot en met alleen maar duurzame energie. Dat kan alleen als we economische groei hand in hand laten gaan met duurzame energievoorziening, hergebruik van grondstoffen en inzet voor een schoon milieu.

Hoe concreter, hoe beter

De initiatiefnemers van de Challenge Circulair Zuid-Holland willen zoveel mogelijk ideeën ophalen voor een groene toekomst en economische groei. We spreken in dit verband van een ‘circulaire economie’ waarin producten en grondstoffen hergebruikt worden en er dus geen afval ontstaat. De provincie Zuid-Holland spreekt van ‘groene groei’: werken aan een groeiende welvaart zonder dat het milieu daarvan hinder ondervindt. Ideeën kunnen gaan over nieuw beleid of een nieuwe vorm van samenwerken, maar ook om bijvoorbeeld producten of services. En hoe concreter, hoe beter!

Meer informatie

Lees alles over de challenge op de website van Challenge Circulair Zuid-Holland!

challenge_circulair_zh