App Expiry winnaar Challenge Circulair Zuid-Holland

14 november 2016

App Expiry winnaar Challenge Circulair Zuid-Holland

Expiry heeft de Challenge Circulair Zuid-Holland gewonnen. Gedeputeerde Adri Bom-Lemstra (Economie) maakte dat donderdagmiddag 10 november bekend tijdens het door de provincie Zuid-Holland georganiseerde Festival van de Toekomst. Expiry won met een app die je helpt om producten waarvan de houdbaarheidsdatum verloopt alsnog te gebruiken. Dit idee draagt volgens de jury bij aan de transitie naar een circulaire economie in Zuid-Holland. De tweede plaats was voor de vernieuwende batterijen van Genesia.

Juryvoorzitter Adri Bom-Lemstra: “De 8 finalisten hebben het de jury knap lastig gemaakt! Ze kwamen met vernieuwende ideeën en hadden ook al goed nagedacht over hoe je die in de praktijk brengt. Met zulke ideeën kunnen we zeker ons voordeel doen. Want er zijn nog flinke inspanningen nodig om ervoor te zorgen dat we in 2050 geen afval meer produceren en geen netto uitstoot meer hebben.”

De app Expiry gaat op een intelligente en leuke manier het probleem van voedselverspilling tegen. Het concept is vrij eenvoudig en bij diverse supermarkten toepasbaar. Een loyaliteitskaart registreert al je gedane aankopen en daarbij ook informatie over de uiterlijke houdbaarheidsdatum van de producten. De app Expiry, die gekoppeld is aan de betreffende loyaliteitskaart, geeft de consument een signaal wanneer een product de houdbaarheidsdatum dreigt te overschrijden. Daarnaast geeft Expiry in het geval van eetbare producten enkele suggesties voor het bereiden van smakelijke maaltijden door zoveel mogelijk producten te combineren die de consument al in huis heeft.

Het team van Genesia werkt aan een batterij die bestaat uit een combinatie van aluminium en koolstof. Doordat deze materialen in ruime mate beschikbaar zijn kan dit idee op grotere schaal worden toegepast. Hierdoor ontstaan nieuwe mogelijkheden voor het opslaan van duurzaam geproduceerde energie en het onafhankelijk worden van fossiele brandstoffen.

Beide teams krijgen naast een geldbedrag van respectievelijk €3500 en €1500 ook praktische ondersteuning om hun idee verder uit te werken en in de praktijk te brengen.

De Challenge Circulair Zuid-Holland is een gezamenlijk initiatief van de provincie Zuid-Holland, Leiden-Delft-Erasmus Centre for Sustainability en de Natuur- en Milieufederatie Zuid-Holland. De challenge, waaraan vooral studententeams deelnamen, had tot doel om zoveel mogelijk ideeën op te halen voor een circulaire economie. In zo’n circulaire economie gaat economische groei hand in hand met duurzame energievoorziening, hergebruik van grondstoffen en de inzet voor een schoon milieu.

Uit een totaal van 40 inzendingen werden 8 ideeën gekozen die de kans kregen om zich op 10 november te presenteren tijdens het Festival van de Toekomst.

De jury bestond uit Adri Bom-Lemstra (gedeputeerde provincie Zuid-Holland), Arnold Tukker (wetenschappelijk directeur LDE Centre for Sustainability), Alex Ouwehand (directeur Natuur- en Milieufederatie Zuid-Holland) en Marijke van den Hoogen (manager duurzame ontwikkeling Heineken).

De provincie Zuid-Holland, Leiden-Delft-Erasmus Centre for Sustainability en de Natuur- en Milieufederatie Zuid-Holland willen zich ook de komende jaren inzetten voor een circulaire economie. Als eerste gaan zij de winnaars van de Challenge helpen om hun idee te realiseren. Ook bekijken zij of tussen de inzendingen die niet de finale gehaald hebben ideeën zitten die een vervolg kunnen krijgen.

winnaars_challenge_circulair